Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó

Regisztráció Elfelejtett jelszó

Kiemelt támogatók
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezned.

2017.12.18. 10:56
Kedves József! Lehet hogy valahol olvasható, de elkerülte a figyelmem. Kérdésem, hogy mi az ünnepi menetrend, mikor szünetel a feltöltés? (pihe... Bővebben

2017.12.18. 10:21
Kellemes ,szép napot kivánok Mindenkinek ! Smile

2017.12.18. 10:02
Szép napot ! Kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok mindenkinek a Holnap Magazin oldalán. Üdvözlettel:b Smile

2017.12.18. 08:45
VISZLÁT KENI . BOLDOG ÜNNEPEKET KÍVÁNOK! Heart

2017.12.18. 07:36
[b]Mindenkinek Heart-ből köszönöm a kedves viszont jókívánságaikat, ami bőven elég lesz két hétre, és az ünnepekre is !!!! - VISZLÁT ! ... Bővebben

2017.12.17. 23:02
Jó éjszakát mindenkinek. Smile

2017.12.17. 23:01
Az ÚJ Tollforgató cím: ÚJ ÉV ÚJ REMÉNYEK. Ezzel a címhez kötődő tartalommal várjuk a novellákat, prózákat december 31-ig.

2017.12.17. 21:49
Keni Kedves! Érezd jól magad ezen az ünnepen! Gondolunk rád, és velünk leszel a mi ünnepünkön, akkor is, ha épp nem vagy itt. Áldott, békés Karács... Bővebben

2017.12.17. 21:38
Drága Keni! Nagyon boldog Karácsonyt, boldog újévet s hozzá jó egészséget kívánok Mindnyájatoknak szeretettel. In Love

2017.12.17. 17:49
Drága Keni! Nagyon boldog karácsonyt kívánok szeretteid körében. Áldjon meg Isten erővel, derűvel és annyi szeretettel, amennyit csak elbírsz! Hál... Bővebben

Archívum
Felhasználók
Cikk hierarchia
Elbert Anita: A katakrézis, avagy a metafora halála


Esszémben arra fogom a legnagyobb hangsúlyt helyezni, hogy a metaforikus használat helyett a katakrézis lesz a fő csapásvonal az irodalomtörténetben. A szólások, közmondások hamarabb megjegyezhetők, mint a metaforák. Mondok egy példát a metaforára: „csupaszív”. Ezt katakrézisben: „a meleg szív barátokat lel”. Azért fontos a szív szemantikai területének kiterjesztése, mert a metafora azonosító és azonosított kontextusában vizsgálandó. A katakrézisben ellenben két jelölő alkot jelölő–jelölő viszonyt.

A metaforában alá–, és fölérendeltség jelentkezik. A katakrézisben pedig egyenrangú fél a két jelölő egymás mellett. A katakrézis pragmatikai, a metafora meg szemantikai horizonton nyugszik. „A pragmatika arra irányul, hogyan használjuk a nyelvet egy beszédeseményben, hogyan függ a nyelvhasználat a konkrét helyzettől és a társadalmi felállástól”. A pragmatika életre kel, ha egy lokúció (kijelentés), illokúció (utalás, rejtett üzenet) és perlokúció (megértés) szakaszokat vizsgálom. Ha egy másik példát hozok „az idő malmai őrölnek”, ez egy pragmatikai alakzat. Utalnak arra, hogy az idő sok mindenkit megváltoztat. Itt az idő és a malom egyenrangú félként szerepelnek.
A metafora szemantikai síkon nyugszik. A jel és a jelentés viszonyát képviseli. A pragmatika a jel és a jelentett valóság viszonyában szerepel.

A katakrézis pragmatikai alakzat, helyette mást használok. Képzavar volt a retorikában. A metafora a grammatikusság székhelye, míg a katakrézis meg a retorikussághoz rendelhető. A metafora a nyelvhez rendelhető. A katakrézis pedig az ékesszólássághoz, a logikához.

A katakrézis nem analógiára, vagy helyettesítésre épül, hanem jelentésbővülést javall, a nyelven belüli folyamatokra. George Orwell: 1984 regényében, az újbeszél a katakrézis, az óbeszél a metafora alapjaira épül. A katakrézis a logikán alapszik. A katakrézis lehet „nyers ember”, „fajankó”. A metonímiához rendelhető katakrézis lehet névcsere: „Hollywood szenzációs alkotása”, időbeli kapcsolat alapján „XIX. század emberei”, anyagbeli kapcsolat „nincs egy vasam se”, ok–okozati relációban „jó tollú író”, része–egész szinekdoché: „sajtó”.
Még, ami fontos a prosopopeia alakzata. A szerző ad arcot a költeménynek. A lírai én (versekben), és a narrátor (elbeszélésekben) hangja a szerzői én emanációja, és a befogadó, és a szerző ad arcot a szövegnek, egymás horizont–összeolvadásában.

A szavak megmaradnak sokáig, ellenben a hang elszáll. Radnóti is ezt írta: „mert annyit érek én, amennyit ér a szó versemben”.
Bizonyára kevesen írtak önéletrajzot. De ha igen, akkor abban csak pozitívan tünteti fel magát az írója. A prosopopeia a metamorfózissal áll kapcsolatban. A katakrézis pedig helycsere alapján funkcionál. A nyelvhez rendelhető prosopopeia pygmalionikus. Pygmalion volt az az ifjú, aki beleszeretett saját szobrába, és az istenek életre keltették a szobrot. Ehhez hasonló a Homokemberben (Hoffmann) Olimpia, Carlo Collodi Pinokkiója, és Puskin rézlovasa.

Székesfehérvár, 2017. február 24.

Elbert Anita
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Még nem küldtek hozzászólást