Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó

Regisztráció Elfelejtett jelszó

Kiemelt támogatók
Üzenőfal
Üzenet küldéséhez be kell jelentkezned.

2018.05.26. 22:28
Szép estét és jó éjszakát mindenkinek. Smile

2018.05.26. 21:27
Keni, kellemes pihenést! Smile

2018.05.26. 21:27
Szép estét kívánok mindannyiunknak! Smile

2018.05.26. 17:56
Kedves Kitti! Köszönöm kedves, vigasztaló szép szavaidat! Azt hiszem az emberség, a kedvesség a jó szó, ami a legmeggyőzőbb! KÖSZÖNÖM!!! Azt mo... Bővebben

2018.05.26. 17:28
Szép napot mindenkinek. Smile

2018.05.26. 15:57
Hiányozni fogsz Keni! Sad. Azért ha van időm, olvaslak továbbra is! Smile Jó pihenést! Rose

2018.05.26. 14:58
Keni! Jó pihenést! ha javasolhatom Beethoven "Csend" című darabját hallgasd meg! Engem teljesen kikapcsol és feltölt. Várunk vissza! Üdv: Winkriston Bővebben

2018.05.26. 12:31
Kedves Keni! Jól teszed. Jönnek majd a kellemetlen, nem szeretem idők, akkor úgy is beszorul az ember a lakásba. Ki kell használni a jó időt! ... Bővebben

2018.05.26. 11:57
Hello keni ! Istvan barátom már én is hiányoltalak .Nyaralj és ésélvezd a szabadság önfeledt napjait. Itt egész májusban csodás idönkl van . baráti... Bővebben

2018.05.26. 11:21
DRÁGA KENI! tudd meg, hogy hiányzol. Vigyázz Magadra és jó pihenést kívánok. Küldök még valamit, kérlek, olvasd el. In Love

Archívum
Felhasználók
» Legújabb tag: Matt99
» Online vendégek: 2
» Online tagok: 0
Cikk hierarchia
Elbert Anita: A katakrézis, avagy a metafora halála


Esszémben arra fogom a legnagyobb hangsúlyt helyezni, hogy a metaforikus használat helyett a katakrézis lesz a fő csapásvonal az irodalomtörténetben. A szólások, közmondások hamarabb megjegyezhetők, mint a metaforák. Mondok egy példát a metaforára: „csupaszív”. Ezt katakrézisben: „a meleg szív barátokat lel”. Azért fontos a szív szemantikai területének kiterjesztése, mert a metafora azonosító és azonosított kontextusában vizsgálandó. A katakrézisben ellenben két jelölő alkot jelölő–jelölő viszonyt.

A metaforában alá–, és fölérendeltség jelentkezik. A katakrézisben pedig egyenrangú fél a két jelölő egymás mellett. A katakrézis pragmatikai, a metafora meg szemantikai horizonton nyugszik. „A pragmatika arra irányul, hogyan használjuk a nyelvet egy beszédeseményben, hogyan függ a nyelvhasználat a konkrét helyzettől és a társadalmi felállástól”. A pragmatika életre kel, ha egy lokúció (kijelentés), illokúció (utalás, rejtett üzenet) és perlokúció (megértés) szakaszokat vizsgálom. Ha egy másik példát hozok „az idő malmai őrölnek”, ez egy pragmatikai alakzat. Utalnak arra, hogy az idő sok mindenkit megváltoztat. Itt az idő és a malom egyenrangú félként szerepelnek.
A metafora szemantikai síkon nyugszik. A jel és a jelentés viszonyát képviseli. A pragmatika a jel és a jelentett valóság viszonyában szerepel.

A katakrézis pragmatikai alakzat, helyette mást használok. Képzavar volt a retorikában. A metafora a grammatikusság székhelye, míg a katakrézis meg a retorikussághoz rendelhető. A metafora a nyelvhez rendelhető. A katakrézis pedig az ékesszólássághoz, a logikához.

A katakrézis nem analógiára, vagy helyettesítésre épül, hanem jelentésbővülést javall, a nyelven belüli folyamatokra. George Orwell: 1984 regényében, az újbeszél a katakrézis, az óbeszél a metafora alapjaira épül. A katakrézis a logikán alapszik. A katakrézis lehet „nyers ember”, „fajankó”. A metonímiához rendelhető katakrézis lehet névcsere: „Hollywood szenzációs alkotása”, időbeli kapcsolat alapján „XIX. század emberei”, anyagbeli kapcsolat „nincs egy vasam se”, ok–okozati relációban „jó tollú író”, része–egész szinekdoché: „sajtó”.
Még, ami fontos a prosopopeia alakzata. A szerző ad arcot a költeménynek. A lírai én (versekben), és a narrátor (elbeszélésekben) hangja a szerzői én emanációja, és a befogadó, és a szerző ad arcot a szövegnek, egymás horizont–összeolvadásában.

A szavak megmaradnak sokáig, ellenben a hang elszáll. Radnóti is ezt írta: „mert annyit érek én, amennyit ér a szó versemben”.
Bizonyára kevesen írtak önéletrajzot. De ha igen, akkor abban csak pozitívan tünteti fel magát az írója. A prosopopeia a metamorfózissal áll kapcsolatban. A katakrézis pedig helycsere alapján funkcionál. A nyelvhez rendelhető prosopopeia pygmalionikus. Pygmalion volt az az ifjú, aki beleszeretett saját szobrába, és az istenek életre keltették a szobrot. Ehhez hasonló a Homokemberben (Hoffmann) Olimpia, Carlo Collodi Pinokkiója, és Puskin rézlovasa.

Székesfehérvár, 2017. február 24.

Elbert Anita
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.
Holnap Magazin cookie-kat/sütiket használ, mint a legtöbb weboldal. Tovobbi információk a sütik kezeléséről..
Kattints a Megértettem gombra az elfogadáshoz és az információ sáv bezárásához. Amennyiben nem teszel semmit, automatikusan úgy tetekintjük, hogy elfogadod a sütik kezelését.