Bujdosó Miklós: Balatoni yachtok top 10

A Balatonon egyre több fahajó újul meg tíz-százmilliós összegekért, igen magas szakmai színvonalon, Cittel Lajos, Garab Károly, Scholtz Imre, Soponyai Géza, Paulovits Dénes és más szakemberek áldozatos munkájának, a tulajdonosok és a támogatók komoly beruházásának köszönhetően.
A TOP 10 összeállítása meglehetősen nehéz, összevetve az eredményességet, hajóosztályt, árakat, de az alábbi sorrenddel szerintem a legtöbb szakember egyetért.

1. Nemere II.
2. Sirocco
3. Clan des Team
4. Gardazzura
5. 18 lábas szkiff
6. Tramontana
7. Avatar
8. Lisa
9. Kishamis
10. Hungária

Nemere II. 1944-ben dr. Márkus Andor részére, Benacsek Jenő tervei szerint építették az akkoriban Európa-hírű Balatonfüredi Hajógyárban. Három darabból álló 75-ös schärenkreuzer sorozat első hajója. Testvérei: a Sirocco, amely Big Boyként került vízre, és a turistákat hajóztató Lillafüred Az 1950-es évadnyitó regatta megnyerésével a hajó megkezdhette igazi életét. Hétszer indult versenyen, és ötször diadalmaskodott. Háromszor (1951, 1953, 1955) Németh István, egyszer-egyszer pedig Schmalcz József (1957) és dr. Balogh György kormányzásával (1991). 1955 júliusában Nemere István vitorlása rekordidőt futott: 10 óra 40 percet Füred-Siófok-Keszthely-Füred között. 200 km-t tett meg beszakadt nagyvitorlával, a Tatu, a Maki és még 50 hajó ellen. Később Cittel Lajos építette újjá, aki évek óta versenyzett a Siroccón.
Sirocco. 1947-ben született, munkás család gyermekeként. 48-ban disszidálni is akart az Adriára, amikor lecsapott rá az ÁVH. Aranyat loptak a tőkesúlyban – mondták, mert valóban nagy lyukat találtak – és gyorsan átnevezték Győzelem-nek. (Megjegyzem, valóban nagy lyuk volt ott, igazi tőkehiány!) Párthajó lett szegény, és mint a párt: lepusztult nagyon. Nem a nagy, fekete autó jött, hanem a Magyar Vitorlás Szövetség és felújította. De 86-tól előjöttek a hibák, mégis újra talpra állt Izsák Szabolcs, majd Cittel Lajos segédletével és 94-től öt éven át kitűnően szerepelt. Végül jött a rendszerváltás és a mosolygó műanyag felszín alatt teljesen tönkrement a hajó.
Ismét segített az MVSZ és sok lelkes támogató, míg 2004-re teljesen megújult az „öreg” test. Arcfelvarrás, zsírleszívás. Valamint sapelli és tikfa Jáváról és az Esőerdő mélyéről, mitől olyan szép lett Sirocco, mint Nemere II plasztikája. Hiszen – ahogy tartják – a hajó Élőlény!

Clan des Team. Nemrég a Garda tóról bérelték a Clan des Team hajót egy hétre, legalább 20ezer Euróért! Ez a hajó, egy profi Libera. Legtöbbjük vácuumos, kevláros építésű, a legnagyobb megméretésre, a Kékszalagra gyártva. Pár éve már ezekkel a trapézos „Rohanógépekkel” együtt rendezik a versenyt, de a páratlan években csak a klasszikus módon vitorlázhatóak indulhatnak.
2010-től pedig a katamaránok is részt vehetnek a nagy megméretésen a tó körül.

Gardazzura. Az egész hajó 13 méter hosszú, 7 méter széles, 21 méteres árbocrúddal és 1100 kilós.
Igaz, nem a méret a lényeg, de a tekintélyes 400 nm vitorlával 30 csomóval suhan, ami több mint 50km óránként! Mindezt 14 ember segíti a fedélzetén!

18 lábas szkiff. Legalább ilyen gyorsan fut a 18 lábas Szkiff, mindössze 3 fővel, 5és fél méter hosszú és csak 2 méter széles testtel, a Gardazzurához képest szinte anorexiásan, a 150 kilogrammjával.
100 nm vitorlával feszít.

Tramontana. A világ két legöregebb, korhű, „8-R” yacht típusú hajója a Tramontana és a Kishamis.
Védettséget élvez. A 102 éves korában még mindig csodálatos hajó pillanatnyilag műhelyben pihen, hogy megérdemelt beutalója után, mint nyugdíjas, újra megmutathassa magát a világnak.
Az első olimpiai hajóosztály tagja, melyből csak néhány darabot tartanak nyilván az egész világon.
Legeredményesebb hajóként nyolcszor nyerte meg a Kékszalagot.

Avatar. Egy új hajó, amelyik szintén Kékszalag trónkövetelő. Soponyai Géza irányításával készült hajó nagy feltűnést keltett vitorlás körökben, ami nem véletlen, hiszen nagyon jól fut, de még folyik a tesztelése. "Eddig háromszor teszteltük, versenyen is kipróbáltuk, hogy információt kapjunk a többiekről és az Avatart is minél jobban be tudjuk vitorlázni" – mondotta Soponyai Géza. Az új vitorlás június 23-án a balatonfüredi Izsák Szabolcs emlékversenyen, majd 24-én, a Hamis Szalagon már megmérettette magát. Előbbin szoros küzdelemben másodikként futott célba a Lisa mögött. 12 fő legénységgel a hátán, kitűnő allrounder hajó, vagyis mindenféle szélben jó teljesítményt tud nyújtani.

Lisa. Patucelli mester építette 1997-ben, Olaszországban. A hajókabinban ágyak voltak, és a beépített motor is az alapfelszereléshez tartozott, amiket a Kékszalagra természetesen kiszereltek. A szabályoknak megfelelően megszélesítették a hajót, majd a terveket leadták a Magyar Vitorlás Szövetség technikai bizottsági elnökének, aki ezeket elfogadta. Így Lisa teste maximálisan megfelel a versenyszabályzatnak. Hossza 12, 6 méter, és legszélesebb pontján 5 méternél valamivel több. A többi hajótól eltérően bordametszete nem U, hanem V alakú.

Kishamis. Ez egy igazán érdekes történet! A „kuttert” 1896-ban, a Balatonfüredi hajógyárban építették, a Szécsenyi család megrendelésére. Egy textilkereskedő vásárolta meg, majd a világháború éveiben magára hagyta a kikötőben. 1945-ben elsüllyesztették, hogy megmentsék a testét. Sokáig pihent a habokban tetszhalottként, amikor kiemelték ideiglenes „sírjából”.
1957-ben került mostani tulajdonosához, aki teljesen felújíttatta, pótolva a régi díszeket, majd a hajótest műanyag védőborítással látta el. Meglepő módon, a régi, klasszikus fahajók erős szélben méltó ellenfelei a mai modern műanyag és kevlárcsodáknak.
Kishamis ebben is eltérően viselkedik; szereti a gyenge szelet, melyben meglepően jól fut, de az újakkal már nem tudja felvenni a versenyt. A gyenge szél maximum 3-as fokozatig értendő.
A szélerő is 1-től 10-ig számozódik, bár a vége már hajózhatatlan orkán.

Hungária. Turs Miklós vitorlás szaktekintély édesapja is olimpikon. 1928-ban, Amszterdamban hetedik lett a Hungáriával! (És véletlenül kilyukasztotta a Norvég király hajójának oldalát.)
A Hungária pedig máig csendben mereng a múlton, és Füreden ringatózik a kikötőben
Miket tudna még mesélni ez a csodás Balaton…

Például azt, hogy Holovits Gyuri bácsi 25-szörös Magyar Bajnok, kétszeres olimpikon, háromszoros Közép-Európai Bajnok és még mindig segít, tanít.
A világ leggyorsabb vitorlása, a L’Hydroptére 500 méteren 87-tel repeszt! Az csaknem 48 csomós sebesség!
Jó hírünket a sportolók és a hajóépítők is terjesztik, szelek szárnyán. Nagynevű bajnokok, külföldi versenyzők rendelnek hajókat – nálunk. A profi készítők, mesterek pedig tovább álmodják, fába, műanyagba alkotják újabb remekműveiket.


2007-09-19
Bujdosó Miklós


Felhasznált források:
Vitorlázás – Dulin Jenő, Magyar vizek vitorlásai – Ruják István, sailing.hu, holovits.hu, Yacht Magazin, deliport.hu, Hajó Magazin, Manager Magazin és a hajóosztályok internetes oldalai.
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.