Kedves Látogatók! A napokban észlelt lassulás javítása érdekében fejlesztésekbe kezdtük. Bízunk benne, hogy rövid idő alatt sikerül befejezni és visszatér a megszokott működés. Kérjük türelmeteket az átmeneti időszakra. Köszönjük!

Bujdosó Miklós: Evezős hajók a Balatonon

Kezdetben a fahajók oldalán bőrszíjakba bújtatott rövid falapátokkal eveztek a "vízenjárók", hol a túlsó partra igyekezve, hol pedig halászni. Az üléseket bezsírozták, hogy hosszabb csapásokkal haladhassanak, a láb erejét is felhasználva. Ehhez nem ártott némi bőrnadrág, hogy csússzon az öreg fapadokon.
A szálkákat este kiszedegették. :-)
Az eszközök hossza változott, távolabbi célokat nagyobb, magasabb oldalfalú hajókkal érték el a hullámos vizeken. Ez a világ szinte minden vízfelületén működött. Az ügyesebbek végül sportot űztek abból, hogy ki teszi meg hamarabb a kis korcsmákban kialkudott távot.
A zsíros szerkót és a merev fapadot felváltotta a gurulóülés, mely két sínen futva, manapság már csapágyak segítségével könnyedén gördül, a teljes lábmunkát felhasználva.
Hatalmas reklám volt, hogy Szécsényiek leeveztek Pozsonyból a Dunán és sikeresen szerepeltek a Margit-szigeten evező lelkes ifjak is az egyre gyakoribb nemzetközi versenyeken.

A mai versenyhajók akár 25 km-es sebességgel is tudnak haladni sima vízen, - önerőből. Nemrég több külföldi sportcsatornán bemutatták, hogy két evezős egység, különleges kötélzettel kihúzott és "megcsónakáztatott" egy vízisízőt.
A hajókban 1-től 8 személyig ülhetnek, - valamint a kormányos - bár vannak ennél hosszabb, különlegesebb építésűek, de az előzőek egyrészt olimpiai számok, másrészt a tömegsport öröm és sikerigényeit is kielégítik. Természetesen a túraevezősök és a versenyzők egyaránt használhatnak széles és keskeny hajókat. A sportág fejlődése ez utóbbi irányba mutat és a hajóépítés mára már csodákra képes. A hajók 14kg-tól (egypár evezős) már megülhetőek. Ezek átlag 8 méter hosszúak. Már műanyagból, méhsejtes, kevlár, karbon alapanyaggal, modern, bárd formájú/tollazatú lapát segítségével suhannak, mint a vitorlások. Csak a nagy szelet nem szeretik. És épp erre kivételek a tavi hajók, melyekben a világon mindenütt eveznek, versenyeznek.
A korábbi fateknőkhöz képest 5 csillagos "műszerek" lettek, bár az áruk is csillagos. Az egyszemélyes szkiff kerülhet akár 2 millió forintba is sebesség és csapásszám mérővel felszerelve. Míg a keskeny versenyhajókban könnyű és normálsúlyú evezősöket különböztetünk meg - a korosztályokon kívül, - addig a nagy 12 méteres tavi hajókban nincs súlyhatár. Ezzel sem szabnak gátat a hajóosztály fejlődésének. Mindenesetre Amerikában, Miamiban a tengeren is űzik ezt a csodaszép, minden izmot megmozgató, szívet-lelket tisztító sportot akár családi, vagy amatőr, akár versenyzői szándékkal.
A keskeny versenyhajókkal a felnőtt versenytáv 2000 méter. Vannak úgynevezett hosszú távú versenyek, ahol 10 km-től akár a Bajai Regatta 172 kilométeréig, minden távon küzdhetnek az elemekkel.
A nagy oldalmagasságú, széles, jó hullámtűrő tavi hajók még készülnek fából is, de már - mint a Főnix madár - múltjából felfrissülve műanyag, könnyű köntösben támadott fel.
Olaszországban, a németeknél, finneknél nagy hagyománya, sok ezer indulója van a rövid és hosszú távú viadaloknak fixüléses (rögzített padon ülnek az evezősök) és gurulóüléses formában 10-12-14 fős hajóknak, addig nálunk egyelőre a tízevezős műanyag hajók honosodtak meg főképp a Balatonon, nagyrészt a Balatonföldvári Vízisport és Vitorlás Egyesületének lelkes szervező tevékenységének köszönhetően. Már tízedik éve indították útjára a "Móbidikkeket" és rendeznek Országos Bajnokságot. Kezdetben néhány egyesület jelentkezett, idén pedig már 43 egység indult, 19 egyesület részvételével, mintegy 500 fővel, köztük jó néhány válogatottal, külföldiek szereplésével az 1000 méteres távon.
A versenyre egyre több külföldi jelentkezik, így előreláthatóan nemzetközi lesz a regatta, külföldi meghívásokkal, sportbarátságok kialakulásával fűszerezve.
A hajókban tízen eveznek, egy fő kormányozza, és bójákkal kijelölt pályán vágtatnak végig a földvári strand és a nyugati móló befutója között, ahol célfotóval döntik el a látványos, pörgős, izgalmas versenyeket a TV, rádió, és nagyszámú néző jelenlétében.
Komoly edzésmunkával készülnek két évközi versenyükre - egyik az egyetemek közötti, másik a Velence-tavi hosszútáv - míg a csúcsformát az augusztus 20-át megcélzó időpontra tervezett Országos Bajnokságra alakítják.
A diák, serdülő és ifi korosztály, -tehát már 10-11 éves kortól- nagy létszámmal szerepel ezeken, de egyre népesebb a női, férfi és a masters résztvevők tábora. Az összefogás és jó hangulat jellemzi ezeket a megmozdulásokat, ahol a balatoni egyesületek és a vidékiek, pestiek is örömmel segítenek. Keszthely és Veszprém egyetemi csapata hajók kölcsönadásával, míg mások új lapátokkal járulnak hozzá a rendezvény sikeréhez.
Alapvetően úszni kell tudni ahhoz, hogy valaki lejárhasson evezni. Természetesen mentőmellények mindig vannak a hajókban, melyekben akár idősek, mozgássérültek, vagy evezni tanulók is biztonsággal szereznek sikerélményt. A hajóosztály létrehozói és segítői még tovább tekintenek: a zsírt, bőrnadrágot régen elcsomagolták, kapcsolatépítés, ápolás, iskolai testnevelés, utánpótlás nevelése és az egészséges, közösségben történő sportmozgás a fő cél.
Kedves Olvasó, Önt, Téged is szeretettel hívunk evezni! Légy a vendégünk, próbáld ki, szeretettel várunk.

Bujdosó Miklós evezős edző, Budapest Evezős Egyesület
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.