Kedves Látogatók! A napokban észlelt lassulás javítása érdekében fejlesztésekbe kezdtük. Bízunk benne, hogy rövid idő alatt sikerül befejezni és visszatér a megszokott működés. Kérjük türelmeteket az átmeneti időszakra. Köszönjük!

Müller Márta: Problémák a repülésirányításban Európa felett

Ahogy az osztrák sajtóban olvashattuk az elmúlt napokban -- június 5-én és június 10-én -- kétszer is előfordult, hogy repülőgépek tűntek el a légiforgalmi irányítók képernyőiről Ausztriában, Németországban, Csehországban és Szlovákiában. Volt, ahol teljesen hiányzott egy gépről az információ, volt ahol valamilyen adat -- mint például irány, magasság vagy sebesség -- nem stimmelt.
Az első alkalomnál kiderítették, hogy ugyanebben az időben Magyarországon egy NATO hadgyakorlat zajlott, amelyen éppen az elektronikus hadviselést tesztelték. A teszt célja a repülők transzponderének a zavarása volt.
A transzponderek kiesését megerősítette az Austro Control (az osztrák polgári légi-irányítás). Ez körülbelül 4000 gépet érintett csak az egyik napon. Hogy nem történt baleset, az annak köszönhető, hogy a vészhelyzetekre kialakított szituáció kezelési stratégia teljesen hibátlanul működött. Több embert állítva be az irányításba, és „kézi vezérlésre“, rádiókapcsolatra átállva, sikerült távol tartani egymástól a gépeket.
A Nato meglehetősen homályos nyilatkozatot adott ki. Nem ismerték el, de nem is cáfolták, hogy az elektronikus hadviselésüknek -- egy másik helyen meg egy AWACS gépnek -- köze lehetett a problémákhoz. „Ki fogjuk vizsgálni, de nem a nyilvánosság előtt.“
Az osztrák hadsereg is segíthet a felderítésében, hogy mi is történt valójában. A hadseregek ugyanis egészen más jellegű technikával rendelkeznek, mint a polgári repülés, és sokkal többet látnak.
A különböző internet fórumokon persze mindenféle találgatások megjelentek. Attól a lehetőségtől kezdve, hogy „az amerikaiak akarnak ártani nekünk“, odáig, hogy hackerek irányításuk alá kerítettek egy geostacionáris műholdat. A műhold kvázi tudja még venni a transzponderek által küldött jelzéseket, de akik kontroll alatt tartják, azok megszűrik, hogy mi megy tovább. Egyesek szerint a cyber támadás melletti érv az is, hogy egyszerre több országban fordult ez a zavar elő. Fantáziadúsabb hozzászólók ebben már egy nagyobb terrortámadás előkészítését látják.
Pontosan mi volt mögötte, nem tudjuk. Legalábbis a nagyközönség nem tudja. Reméljük, hogy kiderül, és reméljük, hogy nyilvánosságra hozzák. Egyet biztosan tudhatunk már ma is: arra rávilágított, hogy mennyire könnyen sebezhető az infrastruktúránk, mindaz, amire mai modern életünk épül.

Müller Márta
3920
lilapetunia - 2014. június 29. 01:11:08

Kedves Judit!

Ez egy teljes nonszensz, amit az ismerösöd mondott: ugyanis a polgári légiirányítás és a katonai légtér kontroll két teljesen különbözö dolog. Azonkívül, ami kérdéseket magad is feltettél, azok is mutatják a hallott állítás nagyon veszélyes butaságát. (Miért nagyon veszélyes? Mert vagy az illetö komolyan hiszi, amit mondott, vagy mert azért, mert csak mást akar "etetni".)
A repülögépek nem voltak veszélyben? Csak a városok, amelyek felett repültek? Azt hiszem, is - is.
Láttam egy dokumentumfilmet a néhány éve Rióból indult, Párizsba tartó gép rekonstruált balesetéröl. (Az óceánba zuhant az a gép.) A pilóták tudása annyira a gépekben levö automatikára és müszerekre alapul manapság, hogy ha valami elromlik (magasságjelzö, sebességjelzö, stb.), akkor a nem elég gyakorlott pilóták megzavarodhatnak, hogy mit is csináljanak. (Sok az új gép, az új technológia, stb.) Annál a balesetnél ez is közrejátszott (rosszul reagáltak a müszerhibára).
A katonaság elektronikus hadviselése feltehetöen olyan elemeket tartalmaz, hogy hogyan tudják megzavarni az ellenséges gépek müszereit.
Jó lenne, ha ezt nem utasszállító polgári gépeken tesztelnék. Semelyik hadsereg se.

Üdv
Márta

686
T Pandur Judit - 2014. június 29. 00:31:23

Kedves Márta!

Egy ismerősömnek meséltem a cikkedről, és tőle meglepődve hallottam, hogy ezen a két napon Magyarország végezte az osztrák légtérben a légi irányítást, de ezt nem közölték, mert ez katonai titok...
Állítólag ez egy próba volt, hogy vészhelyzetben hogyan működne a repülésirányítás, de a repülőgépek nem voltak veszélyben.
Nekem ugyan ez egy kicsit magas /Hiszen amikor rádió kapcsolatba léptek a képernyőn nem látható gépekkel, azok nem mondták, hogy kapcsolatban vannak a magyarországi repülés irányítással? És mégis akkor kinek az utasításait hajtották végre, az osztrákokét, vagy a magyarokét? A magyarok hogyan láthatták, hogy mi az aktuális állapot egy osztrák repülőtéren? És a többi országban mi volt, amiket a cikkedben felsoroltál?/, de én nem is értek hozzá.

Judit

3920
lilapetunia - 2014. június 22. 22:17:29

Kedves Róza /mami/,

örülök, hogy olvastál, jó, ha minél többen elgondolkodunk.

Jól emlékszem még 1986 áprilisára (és nemcsak azért, mert akkor zajlott a válásom).
Egyik kolleganöm (Budapesten éltem akkoriban), akinek 5 gyermeke volt, rengeteg zöldsalátát vett, és boldogan újságolta, hogy olyan olcsó a saláta a piacon, mint még soha.
Aztán telefonált egy kollégánk Franciaországból, és kérte, hogy szóljunk haza a feleségének, hogy ne engedje ki a gyerekeket a játszótérre, mert Ukrajnában ...
A fiam meg azt mesélte este, hogy a barátjával az óvodában kinn a játszóterükön éppen a különbözö füveket próbálgatták, hogy melyik a finomabb.

Ennyi a "személyes élmény" Csernobilról. A valóság, ami ott van, az nyilván sokkal-sokkal rosszabb. Még ma is sokkal magasabb a rendellenességgel születö gyermekek aránya, mint más helyeken az átlag.

Ez az emberi felelötlenség mind. azt hiszem jó, ha újból és újból szóvá tesszük.

Szeretettel üdv:
Márta

2135
mami - 2014. június 22. 21:30:38

Kedves Márta!

Hú! És ez csak egy dolog amit nem osztanak meg velünk. Lást 1986. április 26-i eseményeket. Az lassan már tudjuk arról is, hogy azok "szívták+ meg jobban akik kaptak azokból a bizonyos jód tablettákból. De a sorsunkat mi se kerülhetjük el, még akkor sem, ha nekünk a nagy többségnek nem jutott ezekből a tablettákból. Persze itt te technikai dologról írsz. De lassan már ez se számít. Habár itt kishazánkban sincsenek titkok. Ha itt nem is írnak dolgokról máshol igen és jön haza a hazai hír. Márta! Igen csak elgondolkodtató az írásod.

Szeretettel: /mami/

3920
lilapetunia - 2014. június 19. 17:43:10

Kedves Judit!

Köszönöm a hozzászólást, úgy látszik épp párhuzamosan írtunk.
Igen, ha nem hackerek, terroristák, hanem hivatalos állami személyek (akármelyik államból is), akkor bizony... azt akartam írni, hogy különösen nagy büntetést érdemelnének, de hát a hackerek meg a terroristák is.
Csak jó lenne kideríteni, hogy ne forduljon többet ilyet elö.

Szeretettel üdv:
Márta

3920
lilapetunia - 2014. június 19. 17:39:59

Kedves Gabriella (Arkady)!
Örülök, hogy olvastál és köszönöm a hozzászólást. Megerösített abban, hogy nemcsak az én figyelmemet kerülte el, de nem sok volt erröl a magyar médiában.
Ezek után ugye képzeljük el, hogy valaki a sikeres tesztért még prémiumot is kap...
No, de nem tudjuk ki volt. Ausztria nincs benne a NATO-ban, semleges, de azért nem hiszem, hogy emiatt szemelte volna ki bárki is.
Szeretettel üdv:
Márta

686
T Pandur Judit - 2014. június 19. 17:37:38

Kedves Márta!

Én a magyar sajtóban nem találkoztam a hírrel...

Nos ez a hírzárlat számomra majdnem olyan félelmetes, mint a repülésirányítás üzemzavara.
Ilyet okozni szándékosan! Durva becstelenség, felelőtlen gazemberség! Büntetést érdemelnek akik ilyen veszélybe sodorták az éppen úton lévőket!

Judit

1358
Arkady - 2014. június 19. 10:06:34

Kedves Márta!

Nekem már az is fura volt, hogy az egész hadgyakorlatról hallgatott a magyar média. úgy szereztem róla tudomást, hogy mivel vasutas vagyok, várpalotán, Hajmáskéren épp láttam kirakodni a felszerelést. Amikor pedig végeztek a bevagonírozást. Persze rögtön kérdeztem, mit keresnek holland rendszámú tankok és egyebek kis hazánkban és akkor mondták az ottani kollégák, mi újság.
Ami pedig ezt a kis kiesést illeti... hát...! Nagy-nagy felelőtlenség volt a NATO részéről...
Üdv: Gabriella

3920
lilapetunia - 2014. június 17. 16:49:34

Kedves Katalin,
ezt a hozzászólást is megköszönöm.
Engem elrémiszt néha, hogy minden, amit a technológiai fejlödéssel létrehoztunk, mennyire kiszolgáltatottá tesz minket ugyanezen technológiával -- s az azokhoz kötödö problémákkal -- szemben.
Képzeld el, ha valakid éppen repül akkor, mikor összekavarodik az irányítás, vagy ...
de nem akarok elrémisztö lehetöségeket sorolni.
Szeretettel üdv:
Márta

Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.