Kedves Látogatók! A napokban észlelt lassulás javítása érdekében fejlesztésekbe kezdtük. Bízunk benne, hogy rövid idő alatt sikerül befejezni és visszatér a megszokott működés. Kérjük türelmeteket az átmeneti időszakra. Köszönjük!

Szalay Hajnalka: Színházi ajánló: Carol Rocamora: Örökké fogd a kezem!


Madách Színház SzínpadON
Carol Rocamora:
Örökké fogd a kezem!
Anton Csehov és Olga Knyipper színésznő levelezése

Élő színházi bemutató az interneten

A megszokott hétköznapok sorát színházi élménnyel megszakítani az egyik kedvenc időtöltésem. Számomra a színház-látogatást mindig egy kis ünnepélyesség kíséri, külön hangulat övezi.

A színház kapuját átlépve megnyílik egy másik világ, magam mögött hagyva a kinti dolgokat. De mikor előadás után kilépek, a színház világát nem hagyom hátra, mert az élmény velem marad, és napokig kísér, feltölt energiával.

Március elején jártam utoljára abban a világban. Hordoztam magamban az élményt, és örömmel vártam, hogy a következő hónapokban beválthassam azt a hat jegyet, amelyek az erre a célra kinevezett borítékban lapultak. De sajnos ez nem történhetett meg. Bezártak a színházak. Reménykedtem, hogy ez csak néhány hétig tart majd, és azután minden újra a régi lesz.

A világjárvány miatt kialakult helyzet okozta hangulat feloldására szívesen magamban szippantottam volna annak a másik világnak az élményeit, de sajnos a kapuk zárva maradtak. Annyi minden más mellett, egy idő után már ez is hiányzott. A hetek teltek, de a veszélyhelyzet végét még mindig nem lehetett látni.

A hiány enyhítésére sok jó ötlet akadt, a karantén videók különleges műfajt teremtettek az online térben, de az előadásokat nem tudták pótolni. Azután született valami, ami már majdnem olyan, mint a színház. Egy teljes előadás élőben, csak nem a kőszínházban, hanem a színészek lakásában. A nézőtér pedig mindenkinek a saját otthona. Nem szívhatunk egy levegőt, de érezhetjük a színészek rezdüléseit valós időben.

Belegondolok, hogy az ötlet megszületésétől a végeredményig, milyen érdekes új utat járhattak be a Madách Színház munkatársai. A technikai feltételeken túl is, rengeteg feladat merülhetett fel, hiszen a próbák alatt a színész házaspár – Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter - együtt volt, de a rendező – Szirtes Tamás – csak virtuálisan csatlakozhatott. A végeredmény maga is újdonság (és nem csak azért, mert Magyarországon most először mutatják be a darabot), és különlegesség, ugyanakkor a megszokott magas színvonal.

Az online tér előnye, hogy az előadást világszerte bárhonnan lehet nézni, így azokhoz is eljuthat, akik normál esetben nem tudnak Budapesten színházba járni.

Az e-mail-en rendelkezésre álló jegyre kattintva először a Társalgóba jutottam, ahogy egy generált álnéven bekapcsolódhattam a társalgásba. A Nézőtéri ügyelő szükség esetén, technikai segítséget nyújtott (például visszhangos hatás esetén mit tehetünk…, stb).

Az előadás előtt, Nyáry Krisztián irodalomtörténész segített a ráhangolódásban, szintén élőben, sok érdekes információval. A háttérképként megjelenő Madách színházi Társalgó szintén a légkör kialakulását erősítette. Izgatottan vártam, hogy felgördüljön a függöny, amely valóban megtörtént képileg is.

„Carol Rocamora Csehov és felesége levelezésének nyomán írt művének ősbemutatója 2001-ben volt a londoni Almeida Theatre-ben. A mű két rendkívüli emberről, a világirodalom egyik legnagyobb írójáról és a kor ünnepelt színésznőjéről szól. Szenvedélyes szerelmük és házasságuk története személyes levelekben elbeszélve.”

Hamar magával ragadott a történet, amelyből nem csak Anton és Olga szerelmét ismerhettük meg, hanem az orosz színház működését, az író, és a színésznő szakmai életét is. Csehov gondolatait műveivel kapcsolatban, Knyipper érzéseit a szerepformálások kapcsán. Érdekes volt azoknak a daraboknak a születéséről hallani, amelyeket azóta olyan sokszor színpadra állítottak, és amelyekről irodalom órán tanultunk.

Néhány levél után, már közel éreztem magamhoz a szereplőket, egyre többet szerettem volna hallani kapcsolatuk alakulásáról. Olyan érzésem volt, mintha csak nekem mesélnének. Bár tisztában voltam vele, hogy a díszlet Rudolf Péter és Nagy-Kálózy Eszter lakása, annyira hiteles és természetes volt a játékuk, hogy a nagybeteg írót és a szenvedélyes színésznőt láttam a házaspár kanapéján. Finoman és szépen mutatták meg kapcsolatuk (amely többnyire távkapcsolat volt) néhány évének a történetét. Átéreztem a köztük lévő távolság szomorúságát, találkozásaik örömét, összetartozásukat. Személyes találkozásikat úgy mutatták meg, hogy azokban a jelenetekben nem csak egymás mellett ültek, hanem egymással szembe fordultak, összeborultak. Láthatatlan gyűrűt húztak egymás ujjára az esküvőjükön, hol örömtől, hol bánattól csillogott szemük. Az író halála után (a színész eltűnt a képről, a kanapé-színpadról), a színésznő veszteségének fájdalma az én szemembe is könnyeket csalt.

A két nagyszerű színész, és az egyszerűségében szép rendezés az otthonomba varázsolta Anton és Olga szerelmének történetét. Repültek a percek, és sajnáltam, amikor a függöny összezáródott az előadás végén, még szívesen nyújtottam volna az estét.

Ugyan, az általam ismert és szeretett másik világ nem nyílt meg, és a színház élő varázsát nem pótolta az este, de átmenetet nyújtott, és megismertem az online színházi világot. Egy különleges élményt kaptam, amelyet szintén tovább hordozok magamban, és közben várom, hogy megnyíljanak a kapuk, és jegyet vehessek az Örökké fogd a kezem! színházi előadására.

A közvetítés a Budapest Film Zrt. és az IBM Budapest Lab technikai segítségével jön létre.

Fordította: Csukás Márton és Csukás Barnabás
Zeneszerző: Gulyás Levente
Bemutató: 2020. június 4.
Megtekintett előadás: 2020. június 5.


Budapest, 2020. június 8.

Szalay Hajnalka
6997
drszix - 2020. június 08. 21:20:34

Magam is részesültem nejemmel ebből a különleges élményből.Igazi színház született az online térben.Lakásunkba költözött a Madách Színház két különlegesen tehetséges színművész átélt alakításában egy jeles rendező finom kompozíciójában. Köszönjük hogy írt róla és ilyen remekül közvetítette az élményt !

Hozzászólás küldése
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.