A mindenség csirája
Az elvetett magból új élet támad ,ezért a mag minden kultúrában a termékenység szimbóluma. A növények regenerációját biztosítja, ezért az élet és a halál jelképe is Már az első földművelő kultúrákban a termékenységi varázslatokban ,házassági áldozatokban,de a temetési szertartásokban fontos szerepet játszottak.
Egyiptomban Oziriszt a meghaló és feltámadó Istent őserőnek ,a teremtés okának és a mag lényegének tartották .Újjászületését a szarkofágjába ültetett csirázó magvak szimbolizálták.
A görög mitológiában Démétér a gabona Istennő és lánya Perszephoné története a természet pusztulását, és újjászületését példázta .Perszephoné télen,mint a mag az alvilágban tartózkodott ,de tavasszal visszatért a Földre hogy a természetet virágba borítsa..Őt úgy jelenítették meg, hogy egy télen elültetett és kicsirázott gabona kalászt tavasszal a földből kiástak, ezzel a szertartással szabadították ki jelképesen az alvilág istene Hadész birodalmából.
Kis-Ázsiában az Adonisz kultusz fontos rituális kelléke volt a magvakkal teleültetett kosár, az ún. Adonisz kert.
A zsidó és a keresztény kultúrákban a mag példázata az utódokra vonatkozott. A meddő nőket,és férfiakat a magyar nyelvben magtalannak nevezik napjainkban is.
Az evangéliumokban a mustármag fontos szimbólum volt .Jézus példázata szerint Isten királysága ahhoz hasonlít, ahogy a mustármagból kifejlődik a növény ,Mikor elvetik minden más magnál kisebb, mire felnő nagyobb lesz az összes többi kerti veteménynél. A kicsiny mustármag példázza a Jézus tanításában rejlő erőt, mellyel országát felépíti.
A Bibliában a magvak, a gabonamagvak, különösen a búza gyakran felbukkan. A búza volt a földműves Káin áldozati ajándéka. Mikor a bibliai József a fáraó álmát megfejtette, a szárazságot, és az ínséget a száraz és dús kalásszal jellemezte..
Az Újtestamentumban, a búza és a konkoly példázatban a gabonamag azokat a hívő lelkeket jelenti ,akiket az utolsó Ítéletkor kiválasztanak és a feltámadás kegyében részesülnek.
Szűz Máriának, Jézus anyjának, a Sarlós Boldogasszonynak, is van kapcsolata a magokkal, ő az
aratásnak is patrónája Boldogasszony a magyar ősvallás istensége, a termékenység védelmezője volt A kereszténység felvétele után Szűz Máriával azonosították az alakját. Szent Gellért legendája szerint, a püspök tanácsára Szűz Máriát Magyarországon a katolikusok Boldogasszonynak nevezték.
Sarlós Boldogasszony ünnepét az különbözteti meg a többi Mária ünneptől, hogy július 2-án ünneplik .Ezen a napon még nem aratnak, hanem ünnepelnek, megáldva az aratás eszközeit.
Az aratás másnap hajnalban kezdték el. Máriát azért nevezték Sarlós Boldogasszonynak,mert a nők mindig sarlóval arattak
A magyar néphagyomány is őríz termékenységi varázslatokat. Ezek közé tartozik a Luca napi búzacsiráztatás az un”.Lucabúza”Luca napján ültették el,és a téli napforduló idején kelt ki. A jövő évi termésre következtettek,a kicsirázott magokból..
Mag, mint szimbólum a magyar költészetben
A mag több neves költőnk verseiben is megjelenik, a termékenység vagy a pusztulás jelképeként.
Petőfi Sándor Hazámban című versében Arany kalásszal ékes rónaságnak „ nevezi az általa annyira szeretett szülőföldjét az Alföldet.
Kölcsey Ferenc a Himnusz című költeményében a magyarságra utaló égi áldásra emlékezik ezekkel
a sorokkal
Értünk Kunság mezein
Ért kalászt lengettél.
Annál szomorúbban szól Tompa Mihály a Gólyához című versében az 1848-49-es forradalom bujdosóihoz.a nemzetet siratva.
Repülj, repülj ! És délen valahol,
a bujdosókkal,ha találkozol
Mondd meg nekik, hogy pusztulunk,veszünk,
Mint oldott kéve, széthull nemzetünk.
Ady Endre A grófi szérűn című versében a szenes kalász, a zsellérek tragédiáját panaszolja
Szenes kalászok énekelnek
Gonosz, csúfos éneket
Korgó gyomrú magyar paraszt
Hát mi vagyok én neked?
Ady Endre „ Mag a hó alatt „című versében a mag és a hó , egyetemes jelképek, a háború elől önmagát és a hitét megőrző költőt jelképezi.
Most tél van,
s szegény mag magam
Megnémítva és behavazva.
Rendeltetés hitével őrzöm meg tavaszra
igazimnak sarjadásáig
Aranyosi Ervin „Tanítani csak úgy lehet” című költeményében a tanítókat magvetőknek nevezi, akik aprócska magokat ültetnek el a tanítványok szívében.
A tudás úgyis messze jut
célba ér menthetetlen
s aprócska magot ültet el
a nyitott emberekben.
Az az aprócska mag, ott van mindannyiunkban és rajtunk múlik, hagy elfonnyad vagy szárba szökken bennünk.
Pánti Irén
Kedves Irénke!
Talán még szokásos alaposságán is túltesz az életet adó és az élet folytonosságát, megújulását megjelenítő mag kultikus szerepének e remek összefoglalójában. Én ebben az írásában felfedeztem a jól megírt ilyen típusú írások rejtett erényét – a szellemi kapcsolódás lehetőségét, a továbbgondolhatóság örömét, ami minden jó alkotás velejárója. Igazán kitűnő írás. Biztatom, ahogy eddig is, hogy folytassa!
Veresegyházi Károly (Carlo)