Színházi ajánló: Becéző szavak és Once: Egyszer c. előadások

Összes megtekintés: 195 

\'\'

Múlt héten két olyan színházi előadást is láttam, amely annyira finom természetességgel mutatott meg mély érzéseket, hogy elakadt tőlük a lélegzetem, és még napokig hordoztam magamban az élményt. Abban is hasonlítanak (miközben teljesen eltérőek), hogy mindkettő korábban filmsiker is volt. Sajnos nem láttam őket, és most már lehet, hogy nem is pótolom ezt, mert az élő színjátszás olyan nagy hatással volt rám, hogy valószínűleg hiányolnám a magyar színészeket.
Az Orlai Produkciós Irodától már megszokott, hogy mellbevágós, érzékeny darabokat visznek színre, a Madách Színháztól pedig megszokott, hogy Szirtes Tamás éles szemmel választja ki azokat a nemzetközileg elismert darabokat, amelyek aztán sajátos (sokszor non-replika) módon magas színvonalú megjelenésükkel lopják be magukat a magyar közönség szívébe, ugyanakkor a világon bárhol megállnák a helyüket.

Belvárosi Színház

Dan Gordon Larry McMurtry regénye és a Paramount Pictures Corporation filmprodukciójának James L. Brooks által írt forgatókönyve alapján

BECÉZŐ SZAVAK

„Vannak strapás anyák. Sziporkázóak, szórakoztatóak, de a legrosszabbkor szólnak, tapintatlanok és mindig hibátlanul szúrják be a legbrutálisabb megjegyzést. Ha nem a mi bőrünkre menne, boldogan élveznénk imádnivaló humorukat.” És valóban, a Becéző szavak, úgy érnek el hozzánk, hogy jólesően csiklandoznak, majd a végén vigasztalóan megsimogatnak. Így nevetünk és végül, sírunk. Elgondolkodunk a szavak jelentésén, jelentőségén, tartalmán, és a hátterükben meghúzódó érzelmeken.
Nem csak egy anya-lánya kapcsolat elevenedik meg előttünk, hanem szerelmek is. Érdekes párhuzamosan látni a fiatalok és az idősek szerelmi kapcsolatát.
A férj (Horváth Illés) és a barátnő (Cseh Judit) szépen simulnak a darabba, a lány (Péter Kata) egyenes játéka erőssége az előadásnak. Számomra Gyabronka József eddig Móka Miki szerepében volt a legmeghatározóbb, ám ezúttal a nőcsábász nyugdíjas űrhajós szerethető alakítása átvette a helyét a gyermekkori emlékeknek. A szókimondó anya szerepében Hernádi Judit minden gesztusát és rezdülését öröm nézni. Annyira övé a karakter, hogy onnan fentről a színpadról, le a nézőtérre pontosan telibe talál minden szava. Ebben a darabban is nagybetűs SZÍNÉSZNŐ.

Fordította: Zöldi Gergely
Jelmez: Kiss Julcsi
Zene: Mátyássy Szabolcs
Rendezőasszisztens: Kis-Kádi Judit
Rendező: Kocsis Gergely
Producer: Orlai Tibor
Budapesti bemutató: 2019. szeptember 12.
Megtekintett előadás: 2019. szeptember 25.

A Becéző szavak végig egy térben (lakás) játszódik (díszlet:Kálmán Eszter), a szereplők alakítanak a színpadképen az új helyszíneknél, néhány bútor mozgatásával. A Once több helyszínét szintén a szereplők rendezik át (díszlet: Khell Zsolt) miközben énekelnek és táncolnak.

Madách Színház
Szövegkönyv: Enda Walsh, Zene és dalszöveg: Glen Hansard és Markéta Irglová, John Carney által írt és rendezett film alapján

ONCE – EGYSZER…
musical

„A magával ragadó történet főhőse egy dublini utcazenész srác, aki éppen az álmait készül feladni, amikor egy gyönyörű, fiatal cseh lány egyszerre mély érdeklődést mutat a fiú szerelmes dalai iránt, és pozitív személyisége új perspektívát ad a zenésznek.”
A srác és a lány olyan találkozása ez, amely megváltoztatja mindkettőjük életét. Találkozás, amely talán csak egyszer adódik egy életben. Sajnos erre a kapcsolatra korábbi szerelmek árnyéka vetül. Így nem egy egyszerű romantikus történet elevenedik meg, hanem egy életszagú, megérintő előadás.
„A darab különlegessége, hogy a szereplők maguk alkotják a musical zenekarát is, így komoly hangszeres tudással rendelkező színészek kiválasztására volt szükség.”
Maximálisan sikerült megtalálni a megfelelő művészeket. Profi öröm zenélés kíséri végig az előadást, a száj tátva marad ennyi nézőtérre áramló tehetségtől. Nem egyszer szívesen felugrottam volna a székemről, hogy a színpad előtt ujjongjak. Ráadásul a zenészek táncolnak is (Koreográfus: Tihanyi Ákos) a színjátszás mellett. Annyira hitelesek a szereplők, hogy úgy éreztem, valóban a dublini utcazenészeket (a zene is épít az ír elemekre) nézem, hallgatom. Az egyszerű díszletelemek ráerősítettek erre az érzésre, a vetített képekkel. Nekem különösen tetszett a darab világosítása, a szép fényjátékok hozzásegítettek a jelenetek hangulatához (Világítástervező: Madarász „Madár” János). Az előadás olyan, mintha egy filmet néznék, a betétdalokon kívül, háttérzene is van. De az élőzene és színjátszás hatása mégis sokkal több és magával ragadóbb, mint egy film.
A zenélés-tánc-játék összhatásában mindenki kiemelkedőt, lenyűgözőt nyújt, és elismerést érdemel. De azért szeretnék néhány külön szót is ejteni.
Jó látni, hogy Magyar Attila a banktisztviselő szerepében végre nem csak egy komikus figura bőrébe bújik, hanem vérbeli basszusgitárosként is bemutatkozik.
Az akcentussal beszélő egyik cseh barátként Sánta László nem csak gitározik, hanem szenvedélyesen dobol is (néha nadrágtompítással). A bohókás figurát olyan örömmel mutatja meg, hogy ránk ragad a lelkesedés.
A lehengerlő, heves, csupaszív lány szerepében Simon Boglárka érzékeny játékkal, csodás hanggal és nagyszerű zongorajátékkal lopja be magát a szívbe.
A tehetséges, de megtört srácként Zöld Csaba nyűgözött le. Vérbeli zenész, a gitárja annyira illik hozzá, hogy nélküle látva már hiányérzetem támad. Nagyon szép természetességgel mutatja meg a srácot, a lány hatására bekövetkezett változását, kinyílását. A színészet és zenélés csodás összefonódása.

Fordította: Bárány Ferenc és Puller István
Jelmeztervező: Rományi Nóra
Zenei vzető/Karmester: Kocsák Tibor
Zenei munkatárs: Erős Csaba
A rendező munkatársa: Jantyik Csaba, Váradi Éva
Rendező: Szirtes Tamás
Bemutató: 2019. szeptember 20., 21., 22.
Megtekintett előadás: 2019. szeptember 28.

Úgy gondolom, a veszteség fájdalmát úgy megjeleníteni, hogy az ne tűnjön hatásvadásznak, elcsépeltnek, és túlzottan érzelgősnek, az egyik legnehezebb színházi feladat. A Becéző szavakban ezt olyan finoman, az Egyszer-ben pedig olyan (jó értelemben vett) egyszerűen sikerült megoldani, hogy ezektől a csendes szép jelenetektől akadt el még inkább a lélegzet, és került gombóc a torokba.
A Becéző szavak és a Once-Egyszer két rendkívül igényes és értékes előadás, szívből ajánlom mindenkinek. De vigyázat! Színház után még hosszú ideig becéző szavak, és szép dallamok járnak az ember fejében, naponta nem egyszer.
Budapest, 2019. október 4.

Szalay Hajnalka

Szólj hozzá!