Bosszantó butaságok 3. Mire megszereted, eltűnik

Úgy érzem, hogy folyamatosan bombáznak! Miközben azt állítják, hogy az én igényeimet elégítik ki, mert felmértek engem.
Ki vagyok én? Én vagyok a vevő. Ki bombáz engem? A termékfejlesztő mérnökök, a marketingesekkel karöltve. A hihetetlen mértékben gyorsuló termékmegújítási tempójuk már az agyamra megy.
Vegyünk egy egyszerű dolgot, a kozmetikai és háztartási cikkeket. Ezek vásárlására viszonylag gyakran kerül sor, ha nem is napi szinten. A gyártók rengeteg energiát, és pénzt ölnek bele, hogy egy-egy terméket piacra dobjanak. Hosszú időn keresztül még a vízcsapból is annak az arckrémnek, padlóápolónak, fogkrémnek, vagy mosószernek a reklámja folyik, amelyiket éppen piacra dobtak, vagy piacra készülnek dobni. Két eset van amiért aztán valóban meg is veszem az agyonreklámozott terméket. Az egyik eset, hogy meggyőztek róla ez egy csúcs-szuper termék, a világon a legjobb a számomra. A másik eset pedig az, hogy meg kell vennem, mert amit eddig használtam, és meg voltam elégedve vele, az egyszerűen „kifutó termék” lett, és eltűt. Kényszerhelyzetbe hoznak, mert mire elfogy, az előzőleg megvásárolt termék, már nem találom meg ugyanazt az üzletek polcain. Legjobb esetben valami kényszeres változtatási láztól hajtva átcsomagolják, vagy „tavaszi csomagolást” adnak neki virágmintás változatban. Az eladók sokszor már úgy néznek rám, ha az előzőleg vásárolt terméket keresem, mintha elment volna az eszem. Minek nekem az, mikor itt van már az új termék? A gyártók már nem a fogyasztók szükségleteit elégítik ki, hanem szinte erővel tolják a vásárlót az általuk frissen kifejlesztett márkájuk felé. A termék megújítási láz fegyverré vált, a vevők ellenállásának letörésére.
Ugyanakkor egyre kevesebb információt közölnek egy termékről, hol vannak ma már a több oldalas tájékoztatók? Két sor a termék dobozán, apró betűvel, a HU jelzés után, épp csak elmondja, hogy mi van a csomagolásban. Ennél a termékmegújítási tempónál el sem tudom képzelni, hogy az ígért minőséget kapom az áráért, hiszen legközelebb már úgysem tudom ezt a terméket megvenni, ezért akár silány is lehet, egészségtelen is lehet, veszélyes is lehet – minden következmény nélkül. Ha abban nincsen etika, ahogy rám tukmálják az új terméket, ezekkel a számomra fontos minőségi tényezőkkel kapcsolatban miért számítsak etikus magatartásra?
Az árban pedig meg kell fizetnem minden fillérjét a kéretlen reklámoknak, az átcsomagolásoknak, a „tavaszi trendnek”, és minden felesleges és haszontalan más költségnek. Egyes becslések szerint ez bizonyos termékcsoportok árának körülbelül hetven százaléka. Ha ez így van, akkor nem nehéz elképzelni, hogy milyen „értékes” összetevőket tartalmazhat maga a termék.
Nem szeretem az agyonillatosított padlóápolókat, öblítőket, mert bűzlik tőlük az egész lakás, fejfájást lehet kapni tőlük, másnapra elvesztik a fedőillatukat, és poshadt, büdös szagot árasztanak. Időnként meg tudom mondani, hogy milyen öblítőt használt az aki a buszon mellettem áll, vagy csak elmegy mellettem az utcán, és úgy érzem, hogy ezek az illatosítások csak egyre intenzívebbek. A boltban gyanakodva néznek rám a biztonsági őrök, amikor sorban lecsavarom róluk a kupakot, és megszagolom őket. Pedig aggodalomra nincs ok, a legtöbbet akkor sem vinném el, ha ingyen adnák. Aztán ha véletlenül találok valami nem annyira büdöset, a következő vásárlásnál már nem is remélhetem, hogy újra meg lehet venni.
Azt hiszem, kiszállok ebből a „buliból”, mert nem érzem jól magam benne. Amilyen örömmel vetettem rá magam a hirtelen elérhetővé vált sokféle kozmetikumra, és háztartási vegyi árura, röpke két évtizeddel ezelőtt, most annyira elegem lett a termékmegújítási lázból. Már, a szinte minden csomagoláson ott díszelgő, „ÚJ” felirattól elmegy a kedvem a megvásárlásától.
Addig-addig bosszantottak az ostobaságig erőltetett termékmegújítással, hogy úgy döntöttem, egy száznyolcvan fokos fordulattal megpróbálok visszatérni a nagymamám korabeli tisztító szerekhez: a szódabikarbónához, az ecethez, a mosószódához, a mosószappanhoz, a sóhoz, a citromhoz. Ezek talán egészségesebbek is, mint a bolti vegyszerek, de mindenesetre sokkal olcsóbbak, és ami a fő, nem kell szétbosszankodnom az agyamat, hogy legközelebb már nem lesznek. Például az eddig használt, számomra drága, és csak ajándékba kért L’ Oreal arckrém is áldozatul esett a termékmegújításnak, kifutó széria lett. Ettől úgy felbosszantottam magam, hogy eszemben sincs megvenni az új fejlesztést. Áttértem a bio Shea vajra, ami negyed annyiba kerül, és nemcsak arckrémnek kiváló, hanem hajpakolásnak, kézkrémnek, testápolónak, de használható ajakápolásra, égésre is. Azért a száz éve változatlan kék dobozos Nivea krém mellett még kitartok, ha nem hajtanak végre rajta is egy termékmegújítást.
Éppen elég gond, hogy a műszaki áruk terén sajnos nem lehet kiszállni az állandó termékmegújítási lázból. A mindent elárasztó gyors avulási trend része a termékekbe szándékosan beprogramozott mesterséges élettartam lerövidítés.
A hálószobában még működik nálam egy több mint húsz éves hagyományos katódsugárcsöves tévé készülék, azonban tudom, hogy a nappaliban levő lapos tévé háttér világítása csak néhány évre van tervezve, s egyszer csak nem ad többé képet. A gyártók gondoskodtak róla, hogy hamar újat kelljen vennem. S lehet sorolni a további példákat…
Az alig három éves – nem irodai mértékben használt – nyomtatóm kondenzátora valószínűleg szándékosan alul méretezett, mert túlmelegszik, és úgy okádja a füstöt a nyomtató, mint egy sárkány. Mindenki tapasztalta már a mobil telefonok hamar tönkremenő akkumulátorait, amiket szinte lehetetlen kicserélni, s ezért új készüléket kell venni. A műszaki cikkek előző gyártmányaihoz nincsenek pótalkatrészek, vagy nehézkes a beszerzésük, és olyan drágák, hogy „nem éri meg” kicserélni őket, hanem egy újabb fejlesztésű készüléket „jobban megéri” megvásárolni.
Ezekkel a trükkökkel egyszerre húzzák ki a pénzt a zsebünkből – számunkra feleslegesen, számukra az extra profit érdekében – és iszonyú mértékben növelik a környezeti ártalmakat okozó hulladékot. Ez utóbbi már talán nem is a bosszantó butaságok kategória, hanem szándékos károkozás, és veszélyeztetés. A fejlődésnek a tartósságban és a minőségben kellene megnyilvánulnia, ehelyett a folyamatos újraeladásra alapoznak, de szinte mindig hiányzik a körforgásból a hulladék teljes mennyiségének újrahasznosítása.
Itt sajnos megáll a fogyasztói tudományom, mert – azon kívül, hogy minden műszaki terméket igyekszem addig használni, amíg csak meg tudom javíttatni – legfeljebb visszatérhetnék itt is a nagymamám idejében használt „technikákhoz”: a mosóteknőhöz, a szenes vasalóhoz, a kincses kalendáriumhoz, és a levélpapírhoz, de akkor sajnos ezt a cikket rajtam kívül más nem olvashatná.

T. Pandur Judit

“Bosszantó butaságok 3. Mire megszereted, eltűnik” bejegyzéshez 10 hozzászólás

  1. Kedves Rita!

    Van egy 20 éves Hajdú villanybojlerünk. Már egy kicsit sárga a burkolata, egy kicsit rozsda pöttyös az alja /látszik rajta a kor/, az idén felújítottuk a fürdőszobát, és ki akartuk cserélni a bojlert egy újra, egy szépre. A szerelőnk lebeszélt róla bennünket, mondván, hogy ennek a bojlernek húsz éve semmi baja, és még legalább húsz évig nem is lesz. Ha veszünk egy szép, olasz bojlert, az még öt évig sem bírja. Így maradt a régi. Sajnos sokszor mi magunk vagyunk akik megkívánjuk az újabb szerkentyűt, pedig még a régi is jól szolgál. A direkt tönkremenő cuccok hatalmas szemét tömegét növelve, a már nem elég trendi cuccok szemét tömegével.
    Mivel már lassan mindennek a gyártását kiszervezték Ázsiába, még az ide-oda szállítás környezetszennyezését is fel kell vállalnunk az újabb holmik beszerzésével.

    Judit

  2. Kedves Judit!

    Írásod minden sorát, sőt minden szavát élvezettel olvastam. Azzal az elégedettséggel, mint ha én írtam volna, mert ez a valóság. Persze, mi is használjuk az internetet és kell a fejlesztés, fejlődés, de a megsemmisítés, ártalmatlanítás ugyanolyan fontos lenne, mert már az egész földet beborítja a szemét. Azon kívül, ami jó, bevált, nem szabadba kivonni a forgalomból. Ez egyébként az élelmiszerekre is vonatkozik. Vannak keresett áruk, melyek ripsz-ropsz elfogynak – ha nem vonják ki a forgalomból – és rendre megmaradnak azok, amelyeket nem, vagy csak kevesen keresnek. Érthetetlen az egész. Remekül megírtad.

    Szeretettel: Rita(f)

  3. Kedves Gyöngyi!

    Mindenki teszi a dolgát. A gyártók trükköznek, a reklámok hülyítenek, a fogyasztók bosszankodnak, én meg irkálok! 😀
    Hozzászólásod minden szavával egyetértek.

    Judit

  4. Drága Juditkám!
    Elolvasva írásodat , megint teljesen egyet értek Veled. Sajnos olyan korban élünk, ahol a hamisságok, sok pénz és siker csillagait kell elviselnünk és ebbe belebetegedni, vagy nem dőlünk be a mai szemfényvesztésnek és megpróbáljuk legalább saját környezetünkben bizonyítani, hogy a természetes dolgok, a lélek tisztasága és a szeretet a természet és régi múltunk milyen értéket képvisel. Nem csillog pár percig sem, hanem tartósan megbecsülve örömet okoz életünkben. Sok további sikert és még sok tanító és elgondolkoztató írást kívánok Szeretettel Gyöngyi.

  5. Kedves Zsófi!

    Ha jól emlékszem néhai tanulmányaimra, akkor a bővített újratermelés: a gazdaság többet vagy jobb minőségű termékeket állít elő, mint az előző időszakban. Ezzel nincs is baj. A baj az, hogy nem számít a minőség, csak "ÚJ" legyen az előállított termék. A mennyiségi eladást pedig azzal érik el, hogy egyszerűen nincs lehetőség választani a termékek között. Kéred, nem kéred, ezt kapod! Régebben még én is megnéztem a reklámokat, hogy tájékozódjak az újdonságokról, de ma már inkább elkerülöm őket, mert nem nyújtanak valós információt a termékekről. Legyenek azok mosóporok, gyógyszerek, vagy kozmetikumok /döntően manapság ezeket reklámozzák/. A termékek valós tulajdonságai fényévekre vannak a reklámban elhangzott szövegek tartalmához, vagy bemutatott képeihez képest. A gyakori ismételgetésük meg az őrületbe kergeti az embert!

    Judit

  6. Kedves Judit !

    Nagyon örülök a cikkednek. Bennem szép emlékeket mozgósított.
    Pár évvel ezelőtt a szomszédnéni nekem ajándékozta a kincses kalendárium gyűjteményét. Meg is őriztem. a könyvszekrény alsóbb polcain kaptak helyett az ütött-kopottságuk miatt. Először csak beleolvasgattam, később már rendszeresen a napi olvasmányaim közé kerültek, mint a kézikönyvek és elérhetőbb helyet adtam nekik.
    Amit írtál a hagyományos módszerekről minden benne van.
    Amióta elolvastam azóta én is igyekszem minden tanácsot megszívlelni és alkalmazom is. Egy kicsit visszafelé reagálok mint a rák szokott, elnézésedet kérem. Amit írtál a műszaki cikkekről ahhoz csak annyit, hogy vannak ezek az újfajta tv-k amik a falra szerelhetők, azok ha meghibásodnak el is lehet dobni, nem lehet megjavítani. Egy előnye van , nincsenek zsinórok, nem kell mérgelődni, nincsenek gubancok amikor törölget az ember .
    A vegyes háztartási árukról nekem is az a véleményem, jobb a természetes megoldás. már ott tartok, hogy a gyógyszereimet is megpróbálom, gyógyfüvekkel, teákkal, behelyettesíteni, mert a sok mellékhatástól irtózom.

    Nagyon tetszett a cikk, szerintem sokakat felvilágosítottál ezzel.

    Szeretettel gratulálok, bruxinelli

  7. Kedves Márta!

    Régóta vallom, hogy manapság igazán újszerű ötlettel egyetlen iparág szereplője sem tud előállni termékfejlesztés vonatkozásában. Meg nem tudnám mondani mi volt utoljára az a dolog, aminek láttán a homlokomra csapva felkiáltottam, hogy igen, ez az, ez kell nekem, nem is tudom, hogy tudtam élni nélküle..!
    Ha valamelyik kijön egy új dologgal, azonnal lekoppintja a többi is, és kivonja a forgalomból a régi, bevált termékét.
    A hozzászólásod minden szavával egyetértek!

    Judit

  8. Kedves Viola!

    Köszönöm, hogy velem bosszankodsz! Azt hiszem ezt a sportot elég sokan űzzük!
    A profitorientált "túllelkesültségben" rejlő csapdákban vergődik az egész fejlett világ. A vevőkből fogyasztók lettünk. Ebből a kifejezésből már eltűnt, hogy pénzt adunk a dolgokért /megvesszük/, csak egy feneketlen toroknak képzelnek bennünket a marketingesek /fogyassz! fogyassz! fogyassz! hiszen, te fogyasztó vagy!/. Harcászati stratégiákat vetnek be ellenünk, piaci rések lettünk. "Tudom ki vagy!" alapon figyelik a számítógépünkön a megnyitott oldalakat, "fogyasztó vezérelte termékdifferenciálásnak" hívják ezt a leskelődést, ami alapján nyomják a reklámokat.

    Judit

  9. Kedves Judit!

    A cikk végére kimondod: ezek nem véletlen jelenségek, ez szándékos. Becsapnak azok, akik azt tanítják, hogy a pénz és a piac mindent a legjobban szabályoz. A profit vadászok csak a saját érdekeikre, és általában csak rövid távra gondolkodva igyekeznek befolyásolni a piacot; s nem válogatósak az eszközeikben. Az egyre növekvö szemétkupacok nem zavarják öket, mert 1. nem kerül pénzükbe 2. a szemétkupacok között élnek még potenciális fogyasztók.
    Egyikünket se vigasztalja, gondolom, hogy ezek nem helyi, hanem az egész Földre jellemzö problémák.
    Üdv,
    Márta

  10. Kedves Judit!
    Egyetértéssel gratulálok jól megszerkesztett cikkedhez.
    Mindenben igazad van.
    Kívánok további jó válogatásokat.
    Szeretettel: Viola :]

Szólj hozzá!