Férfivá gyúrni magunkat


Először csak a kirakatok bosszantották. A butikok kirakatait gyermek méretű ruhákba öltöztetett kirakatbabák foglalták el. Kriszti már be sem tette a lábát az ilyen boltokba.
Tudta, hogy úgyis hiába. A kirakatbabákhoz dekorációban, arckifejezésben és méretben megszólalásig hasonló eladólányok mindig ugyanazzal fogadták – szinte már köszönés helyett: „ezt a méretet nem tartjuk!” Kriszti nem is értette, miért nem írják ki az ajtó fölé rendesen: gyermekruha bolt.
Ő nem volt gyermek, felnőtt volt. Negyvenes méretű ruhákat viselt és jól érezte magát felnőttként. Mindig csinosan öltözött. Az egyetlen tükörből, amiben minden nő megláthatja csinossága fokmérőjét – a férfiak pillantásaiból – is ezt olvasta ki.
A magában csak „anorexiás divatnak” nevezett őrület kitörése előtt a ruhák harminchatosnál kezdődtek és valahol az ötvenes körül értek véget.
Lassan az ő türelme is kezdett véget érni. Először a saját nemük felé vonzódó férfi divattervezőket hibáztatta. Hiszen a kifutókon már nem szép nőies manökenek mutatták be a divat újdonságokat, hanem kamasz fiúk méreteire fogyasztott „top modellek”.
Egyik reggel a Kerepesi úton autózva jóleső vidámsággal látta, hogy az egyik legnevesebb „szupermodell” fehérneműt reklámozó óriásplakátjára valaki keresztben, óriási betűkkel ráírta: „A kutyának kell a csont!”
Aztán meglátta egy új filmje plakátján egyik kedvenc színésznőjét, Nicole Kidmant.
Egyszerűen nem ismerte meg! Kétszer is elolvasta a nevet és próbálta belelátni az általa ismert tündöklő, életvidám, bűbájos arcot ebbe a sápadt, csont sovány, ismeretlen arcba.
De nem Kidman volt az egyetlen. A hollywoodi színésznők között egyre-másra tűntek fel a csontok.
Olvasta, hogy a rendezők követelik meg tőlük ezt a beteges soványságot, aztán ha vetkőzni kell: vagy nőies idomok helyett a csontokra badizott izmokat láttatják, vagy fenék-, mell- és egyéb dublőrök helyettesítik őket a vetkőzős képeken.
Azt csak később tudta meg, hogy mivel fizetnek ezért…
A nemek közötti hasonlóság is kezdte zavarni. Tíz évvel ezelőtt, ha ránézett egy arcra, egy alakra egy képen, mindjárt tudta, hogy férfit vagy nőt lát. Hát most már nem volt mindig biztos benne. Sőt, egyre gyakrabban tévedett. A női arcok és testek elvesztették jellegzetes kerek, lágy formájukat, a csontos arc, a kamaszos alak a férfiakhoz hasonlóvá teszi őket.
Krisztina egyszerűen nem tudta megérteni, hogy miért? Miért kell ezt csinálni?
Nagyon megválogatta már a magazinokat is, amiket olvasott. A csak fogyásról, „wellnessről”, diétás kajákról, „pasi fogás” -ról, anorexiás divatról szólókat mellőzte. A legdrágább női magazin olvasását akkor fejezte be örökre, amikor a túlzott fogyókúra ártalmairól szóló cikk – mert azért erről is volt szó néha-néha – elolvasása után egyet lapozott, és a következő oldalon a trendi divatot a csontmodellek mutatták be számára. Ja, aki vizet prédikál, és bort iszik…
Igyekezett önmagát megóvni, kimenteni ebből a kollektív elmebajból.
Azonban látnia kellett, hogy nagyon sokan nem így gondolkodnak. Krisztina egy nagy multinacionális cégnél dolgozott. Kollégáival sok időt töltöttek együtt a munkahelyükön, szinte már nem is a második, hanem az első otthonuk az volt… többet voltak együtt, mint a vér szerinti családjukkal. S látta, hogy a kolléganői közül a legfiatalabbak, akik még a fiatalság első virágzásának elején tartanak: természettől fogva karcsúak, de már nőiesek, olyan bájosak, hogy „a szekrényajtó is jól áll nekik” – kőkeményen fogyóznak.
Krisztina szánalommal nézte az „anorexiás” divatnak behódoló lányokat. A „haski” topból has helyett elővillanó bordákat; a csípő nadrágokból csípő helyett kikandikáló hegyes csípőcsontokat; a nem létező popsikat, amik egészen egyszerűen csak a pipaszár lábak folytatásai. A számítógép fölé görnyedő hátakat, melyeken ruhán keresztül is egyenként meg lehet számolni a bordákat és a csigolyákat.
Nézte a sok fiatal férfi kollégát, kereste a szemükben az elismerő pillantásokat a trendi lányok láttán. Nem találta.
Sok éves kapcsolatok bomlottak föl a szeme láttára: ahogy fogytak a lányokról a kilók, úgy fogytak körülöttük a partnerek.
Amikor próbált velük beszélni erről, olyan válaszokat adtak, mintha egy fanatikus szekta agymosásban részesítette volna őket:
„Néhány kilót le kell dobnom! Láttam a bevásárló centerben egy cuki ruhát, de csak 32-esben van.”
„Ugyan, Kriszti, nem látod, milyen kövér vagyok…?!”
„Mindjárt itt a nyár, nem mehetek ki így a strandra!”
„Remekül érzem magam! Mi bajod?”
Azért más beszélgetések során az is kiderült, hogy talán mégsem érzik magukat annyira remekül. Bizalmas beszélgetések során feltárult előtte olyasmi, amitől legalább annyira megrémült, mint megdöbbent. A keményen fogyózó kolléganőknek – ha nem szedtek fogamzásgátló pirulát – egy idő után elmaradt a havi vérzésük. Mint a koncentrációs táborokban, ahol a sok éheztetés ilyen hatással járt… A szervezet vész-állapotra kapcsol: nem elég a táplálék, nem szabad utódokat létrehozni.
Krisztina ekkor értette meg a hollywoodi gyermek-örökbefogadási lázat. A „kis színeseket” a magazinokban, hogy melyik színészházaspár az, akiknek megint nem jött össze a gyermekáldás. Aztán később az is egy „kis színes” lett, hogy elválnak.
Krisztina, mint nő, tudta jól, hogy minden nő utálja a havi ciklust, az azzal járó kellemetlenségeket.
Sohasem értette, hogy a fogamzás gátló tabletták szedését miért kell megszakítani egy mesterségesen produkált „megvonásos vérzés” kedvéért. Meggyőződése volt, hogy azért, mert a tablettákat férfiak találják fel, és azt gondolják, hogy a nők szeretik ezt a cirkuszt…
Pedig nem. Ráadásul saját magán tapasztalta, hogy az óriási hajtás, a nagy stressz hatására bizony az egy hónap három hétre is szűkülhet, ami még pocsékabb.
Most itt ez az új világ: élj salátán, ásványvízen, járj gyúrni, futni, fittness edzésre, hogy a szervezeted érezze a megterhelést, amihez nem kap elég kalóriát, és annyi…
Nem ciki, hogy melyik napon van és hányadik órában egy soha véget nem érő „meeting”. Hogy mikorra esik egy hétvégi „csapatépítő raffting”.
A rossz közérzet, a hasfájás, amit – ha nem akarsz nevetséges, lehetetlen helyzetbe kerülni – szigorúan titkolni kell: lám, így elkerülhető.
A fogyókúra hatására ezek a nők nem csak kívülről, már belülről is férfiaknak látszanak.
Férfivá gyúrták magukat.
Krisztina megrettent ettől az egésztől.
Ezt az ostobaságot, amit csinálnak, olyan széles körű támogatással teszik, hogy szinte nincs is kiút belőle.
Támogatja a ruhaipar. Talán anyagot akarnak spórolni? A fogyiszer gyártók, a szépségipar, a fittness ipar, a filmvilág, a divatvilág, a wellness szállodák, mindenki csak a saját profitjának a növelésére vágyik, s egyre csak sulykolják a nőkbe: fogynod kell, mindenképp fogynod kell, csak így lehetsz boldog! Csak így felelhetsz meg az elvárásoknak.
Aki még nem „anorexiás” problémákkal küzd, az örökös lelkifurdalásra van ítélve, hogy miért nem tesz már valamit, hogy lefogyjon. Mennyire? Akármennyire! Még jobban! Még jobban!
Az egészséges életmód reklámok olyan mennyiségben vannak jelen, hogy a mennyiség minőségbe csap át: legyen életcélod a fogyás!
Pedig egyetlen nő sem nevezné ezt élete céljának, ha megkérdeznék tőle.
Szerelemről beszélne, hivatásról beszélne, anyaságról beszélne.
Krisztina szerencsésnek tartotta magát, mert mind a három területen elérte életcélját: szerette a hivatását és szívvel, lélekkel dolgozott, két gyermek édesanyja volt és a férjével őszintén szerették egymást sok éve, a szerelem óráinak életörömöt adó meghitt idején túl is.
Sajnálta a nőket szerte a nyugati világban: a top modelleket, a színésznőket, a média sztárokat, ismert és ismeretlen nő társait, akik mindenüket odaadják – egy gyermekméretű ruháért cserébe.

Írta: T. Pandur Judit

“Férfivá gyúrni magunkat” bejegyzéshez 13 hozzászólás

  1. Kedves olvasó!
    Ha az archivumban olvasgatsz, és hozzászólást írsz a novellámhoz, kérlek írj egy privát üzenetben egy sort, hogy hozzászólást írtál, /és melyik írásomhoz/mert lehetetlen mindig megnézni minden feltett írásomat, hogy érkezett-e hozzászólás.
    A rendszer pedig nem jelzi az érkező hozzászólásokat!
    Köszönettel:

    Judit

  2. Kedves Zsolt!
    Ha tudtam volna, hogy nem csak lányok olvassák el az "anorexiás" divatról szóló írásomat, más címet adtam volna neki 🙂
    Köszönöm,hogy olvastál és hozzászólást is írtál. Kérlek ajánld a figyelmébe az írásomat a körülötted élő nőknek.
    Judit

  3. Kedves Anna!
    Mindig az a divat, ami sok pénzbe kerül. Az elmúlt évezredekben a jóltápláltság a gazdagságot, de legalábbis a jólétet jelentette, ami a többség számára nem volt elérhető. A második világháború után felnövő generációknak a jóllakottság, jóltápláltság már természetes, legalábbis a gazdaságilag fejlett területeken. Mindenkinek elérhető, sőt sokan túl is teljesítik. A divat most az, amit kevesen érnek el/kevesek tudnak elég pénzt és energiát fekteni bele: a soványság. A soványság miatt többet költenek magukra a nők. A mai világban pedig a fogyasztás a lényeg, magyarul minél többet költs magadra!!! Az nem igazán számít, hogy ez mennyire egészséges, vagy egészségtelen.
    Judit

  4. Juditkám.. olvastam az elejét is.. 🙂 végét is 🙂
    Ami a látogatást illeti, igyekszem szétnézni .. amennyire lehetőséget ad az időm.. többnyire késő éjjel..
    jövök máskor is..
    pussz
    iIona

  5. Kedves Ilona!
    Mindig nagy öröm számomra, ha a költészet dalnokai átlátogatnak hozzám a prózák világába. 🙂
    Köszönöm, hogy olvastál és hozzászólást is írtál.
    A média és a bulvár lassan két szitok szó lesz az emberek szájában. Ezt egyre extrémebb műsorokkal és cikkekkel akarják ellensúlyozni. Lassan környezetvédelmi díjat kellene nekik fizetni, annyira szennyezik az emberek agyát.
    Judit

  6. Kedves Zsuzsa!
    Örülök, hogy szivesen olvasod az írásaimat. A tévé reklámok egy nagyon jó példa! Kinek reklámoznak általában? A nőknek, hiszen többnyire ők vásárolnak és tartják kézben /és egyensúlyban/ a családi kasszát. Mégsem tisztelik meg azzal, hogy igazi nők szerepeljenek a reklámokban. Na ezek után miért gondolják, hogy sikeres lesz a reklám? A kis hamvasokra számítanak, mint vevőkre? Fura egy világ, ahol ezt nem tudják végig gondolni!
    A férfiak meg nem hülyék, csak férfiak, ők is látják, hogy milyen szomorú látvány a csontra fogyott, beesett arcú test.
    Judit

  7. Kedves Peonia!
    Köszönöm az "együtt rezdülésedet".:) Nem vagyunk egyformák, sem magasságban, sem súlyban, sem testalkatban, és így vagyunk szépek. Mindenki különleges a maga módján, és általában mindenki megtalálja azt akinek pont az tetszik, amilyen ő.
    Igazad van, annyira aláássák a nők egészséges önbizalmát, hogy már nem merik elfogadni a dicséretet.
    Judit

  8. Kedves Timóca!
    Fura, hogy pont a Nők Lapját említetted, mert éppen oda küldtem el ezt a cikket. Meg is jelent egy írás, aminek azt volt a címe, hogy "Férfivá fogyunk?" A cikkemben található gondolatok voltak kicsi átfogalmazva, de a legfurcsább az volt, hogy egy olyan magazinban, ahol mindig jegyzik az írásokat, ezt nem jegyezte senki…
    Úgy látszik, hogy nem jól fogalmazok! Vagy a honoráriumot akarták megspórolni?
    Végül is az a lényeg, hogy írtak róla.

    Judit

  9. Kedves Viola!
    Köszönöm, hogy nálam jártál, és hozzászólást is írtál.
    Sajnos sokan hisznek ezekben az egészségtelen dolgokban és tévesen, mert túlzottan fogyókurázni sem egészséges! Rádásul a fogyástól leromlik az immunrendszer és hajlamosabbak ilyenkor az emberek különböző betegségekre is. Az idegállapotot is rontja a túlzott soványság.
    Judit

  10. Kedves Judit.. örültem hogy olvashattam ezt az írást…mert tényleg az abnormalitás felé viszi az embereket a média és az olvasottságra törekvő bulvár sajtó…
    tetszett nagyon az írásod
    szerettel üdvözöllek
    Ilona

  11. Kedves Judit!

    Csak annyit fűzök hozzá, hogy jobbnál jobb témákat tudsz választani írásaid alapjául. És nagyon örülök, hogy ilyen témák foglalkoztatnak. Annak is örülnék, ha a Tv-reklámokban és különböző műsorokban nem modell-alkatú és fiatal, hamvas bőrű fruskákat mutogatnának, hanem ízig-vérig nőies alkatú hölgyeket, és ilyeneket mutagatnának a magazinokban is. Sokszor eszembe jutott már az is, hogy a férfiaknak is gyakran el tudják venni az eszüket ilyen képekkel, és kevésbé felel meg az a feleség, aki ezekhez semmiben sem hasonlít.

    Üdv.: Torma Zsuzsanna
    :):):)

  12. Kedves Judit!
    Nagyon jó cikk! Én magam mindig is 36 os méret vagyok, olyan babaforma. Nekem pont a kicsiségemel volt porblémám, míg valóban fel nem nőttem, kb. 30 évesen. Akkortól nem érdekelt.
    Általában szépnek látok mindenkit. zavar, ha valakit megdicsérek és el kezd szabadkozni…miért nem tudja elfogadni?
    A női létemet teljesen elfogadom, a maga hullámzásaival és a nehéz napok már nem is nehezek. Egyszerűen hozzám tartozik ez is.
    Magazinokat évek óta nem olvasok. Max. a fogorvosnál…de csak felbosszant.
    Ilyen írás, mint a tiéd, nincs benne.
    Örülök, hogy együtt rezdülünk. Mi asszonyok. Ölellek! peo

  13. KEDVES JUDIT!
    Nagyon jó és aktuális a cikked. Bár hallgatnának az okos szóra a fiatalok.
    Szeretettel: Viola

Szólj hozzá!