Beszélgetés egy kisgyerekkel avagy a "miért" kérdés veszélyei

Sári, a kislány három éves. Apja a kémia professzora.

Sári: Apu, zuhanyoztál?
Apa: Igen, zuhanyoztam.
Sári: Miért?
Apa: Mert piszkos voltam. A zuhanyozás megtisztít.
Sári: Miért?
Apa: Miért tisztít meg a zuhanyozás?
Sári: Igen.
Apa: Mert a víz lemossa a koszt, ha használom a szappant.
Sári: Miért?
Apa: Miért használok szappant?
Sári: Igen.
Apa: Mert a szappan megragadja a koszt és a víz lemossa, leviszi.
Sári: Miért?
Apa: Miért ragadja meg a szappan a koszt?
Sári: Igen.
Apa: Mert a szappan egy tisztítószer.
Sári: Miért?
Apa: Miért tisztítószer a szappan?
Sári: Igen.
Apa: Ez egy KITŰNŐ kérdés. A szappan tisztítószer, mert olyan vízben oldódó kis részeket képez, melyek foglyul tudják ejteni az egyébként nehezen oldódó piszok vagy olaj részecskéket.
Sári: Miért?
Apa: Miért képez a szappan ilyen kis részeket?
Sári: Igen.
Apa: A szappanmolekulák hosszú láncokat alkotnak, melyeknek van egy poláris, hidrofil feje, és egy nem-poláris, hidrofob farka. Ki tudod mondani azt, hogy hidrofil?
Sári: Idrofi.
Apa: Ès hidrofób?
Sári: Idrofó.
Apa: Kitünő! Az a szó, hogy hidrofob, azt jelenti, hogy víztaszító.
Sári: Miért?
Apa: Miért jelenti azt?
Sári: Igen.
Apa: Mert a görög nyelvből származik. A hidro jelenti a vizet, és a fob azt jelenti, hogy iszonyodik valamitől. Vagyis a hidrofob azt jelenti, hogy iszonyodik a víztől.
Sári: Mint egy szörnytől?
Apa: Úgy érted, mint ahogy iszonyodni egy szörnytől?
Sári: Igen.
Apa: Egy ijesztő szörnytől, egészen biztosan. Ha félnél egy szörnytől, a görögök azt mondanák, hogy gorgofob vagy.
Némi szünet után.
Sári: Azt hittem, a szappanról beszélünk.
Apa: Arról beszélünk.
Sári: Miért?
Apa: Miért van a molekuláknak hidrofil fejük és hidrofob farkuk?
Sári: Igen.
Apa: Mert a C-O kötések a fejrészben erősen polárisak, míg a C-H kötések a farokrészben nem-polárisak.
Sári: Miért?
Apa: Mert az oxigén negatív töltése sokkal erősebb, míg a széné és a hidrogéné közel hasonló.
Sári: Miért?
Apa: Miért erősebb az oxigén negatív töltése, mint a széné és a hidrogéné?
Sári: Igen.
Apa: Ez egy komplikált kérdés. Különböző válaszokat adnak rá, attól függően, hogy a Pauling vagy Mulliken electronegativitási skáláról beszél valaki. A Pauling skála alapja homo-versus heteronukleáris kötésszilárdság különbségek, míg a Mulliken skála alapja az olyan atomi tulajdonságok, mint az elektronaffinitás és az ionizációs energia. De valójában mindennek a nukleáris töltés hatékonysága az alapja. A vegyérték elektronoknak az oxigénatomban alacsonyabb az energiájuk, mint a szénatomban, és a közöttük található elektronok az oxigénhez vannak közelebb, mert az oxigénatom elektronjainak nagyobb a nukleáris töltetük, és ezért erősebb vonzerőt fejtenek ki! Jó, mi?
Szünet.
Sári: Nem értem.
Apa: Az ok. Teljesen rendben van. A diákjaim többsége sem érti.

Angolból fordítva, eredeti: Stephen McNeil: A DIALOGUE WITH SARAH, AGED 3: IN WHICH IT IS SHOWN THAT IF YOUR DAD IS A CHEMISTRY PROFESSOR, ASKING “WHY” CAN BE DANGEROUS

“Beszélgetés egy kisgyerekkel avagy a "miért" kérdés veszélyei” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Nagyon köszönöm, hogy idehoztad és olvashattam. 🙂
    Hirtelen eszembe jutottak az én csemetéim millió kérdés-foszlányai. Hű, de régen volt! Ám akad utánpótlás…majd az unokám serénykedik e téren. Remélem. 😉 Üdv. Éva

  2. Örülök a történetednek, kedves Etel. Valóban rokon a két kis történet. Bár én úgy gondolom, meg kell próbálnunk a gyereknek válaszolni, még olyankor is, ha úgy érezzük a tényleges értéshez a tudása még kicsi.
    Köszönöm a gratulációt és a hozzászólást. 😉
    Márta

  3. Ezzel kapcsolatosan eszembe jut egy székely történet.
    Vásárba mennek a szülők és kisfiúk. menet közben a gyerek állandóan kérdez. Édesapám miért fekete az a tehén? Miért folyik az a patak arra? …. feleletet nem kap. Megelégeli az anya és rászól a fiára: ne zavard apádat, látod, hogy fáradt, azétt nem felel.
    – Hadd asszony – így tanul a gyerek!
    Na, itt legalább felel az apa! 🙂
    Örvendek, hogy olvashattam a történetet általad.
    Gratulálok, Etel

  4. Kedves Katalin,
    köszönöm a gratulációt és kedves szavaid.
    De én nem hiszem, hogy a gyereknek ez egy fölösleges párbeszéd volt, éppen ellenkezöleg: a felnött igyekszik válaszolni a gyerek kérdéseire, s a végén a gyerek megértheti, hogy a "nagyok" sem tudnak mindent.
    Márta

Szólj hozzá!