Bonyodalmak nyolcadikig

Bonyodalmak nyolcadikig
Egy csoda, amikor az embernek gyermeke születik, különösen, ha mindjárt ketten vannak. Egyszerre volt csodásan szép és félelmetesen ijesztő számomra, mikor fiaim megszülettek. A csodásan szép még a mai napig is tart, a félelmetesen ijesztő folyamatosan változott. Kezdődött a nagy élettapasztalattal megáldott rokonokkal, ismerősökkel, akik bölcs tanácsokkal láttak el, hogyan is kell gondját viselni két újszülöttnek. Volt, aki le is írta, hogy el ne felejtsem. Ezt nehezebben viseltem, mint a napi harminc pelenka mosását és vasalását.
A védőnőről ne is beszéljünk, aki még új volt a körzetben, most végzett az iskolában, gyerekeket a gyakorlaton látott közelebbről. Mindig elhozta a gyermekápolási tankönyvét, nálam hagyta napokig, hogy ha valami kérdésem lenne, mást ő sem tud mondani, mint ami abba le van írva. Úgy éreztem tökéletesen ki vagyok segítve mindenkivel és mindennel.
Nőttek a gyerekek, elérkezett az óvodai korszak. Teljes stresszben voltam: melyik óvoda legyen, ki legyen az óvónéni, millió hasonló kérdés tette próbára az idegeimet. Jött az első óvodai szülői értekezlet. Ezernyi dologgal bombáztak bennünket, mit kell bevinni az oviba, milyen foglalkozások vannak, no és a legrosszabb: a gyerek akkor mehet majd iskolába, ha… sorolták folyamatosan, miket kell tudniuk, mire odakerülnek. Arra gondoltam, de jó, még csak három évesek!
Azért sikerült elkezdenünk az első osztályt. Ha ikreink vannak, az nem azt jelenti, hogy mindenben egyformák. Sőt! Egyiküknek jól ment a tanulás, másikuk tanulási nehézségekkel küzdött. Újabb szülői értekezlet: jó tanácsok és fejlesztőlapok tömkelegével látott el a tanító néni. Egy percig nem jutott eszébe, hogy én is tanító néni vagyok, hátha magamtól is eszembe jutna egy-két építőjellegű ötlet, hogy jobban menjenek a dolgok. Na, nem baj, gondoltam, azért majd csak sikerül az olvasás, írás, szorzás, osztás meg minden, ami majd nélkülözhetetlen lesz a nagybetűs életben.
Ötödikesek lettünk. Mást sem hallottam a szülőin csak azt, hogy mennyi osztálypénzt kell havonta fizetni, illetve hogy az ikrek magatartása sok kívánni valót hagy maga után. Nem kellene birkózó edzésre járni, helyette meg kellene nevelni őket. Mondta ezt az osztályfőnök, akinek gyereke sem volt. Nyolcadikos korukra, már odáig jutottunk, hogy a kedves of. bejött a munkahelyemre, fennhangon ecsetelte, mi egy szülő dolga és kötelessége, illetve, hogy neveletlenek a fiaim. Vegyek példát X doktornő fiáról, Y üzletvezető lányáró…, hát jól éreztem én, mi nem ebbe a kategóriába tartoztunk, mert mi voltunk a problémás kategória még három másik anyukával együtt. Tanévzárón a gyerekek minden tanáruknak vittek virágot, csak az of. nem kapott. Az Ő döntésük volt, és én hagytam, ahogy azt is, hogy nem mentek el az osztálytalálkozókra. Azonban tudni kell, hogy Ők a “problémások” nemcsak ötévente találkoznak, hanem a modern technika segítségével évente többször szerveznek maguknak találkozókat.
Jó páran külföldön dolgoznak, vannak, akik itthon maradtak, de névnap, születésnap, nősülés, senki nem maradhat ki a csapatból. A barátságuk megmaradt 16 év után is. Mindegyikük megállta a helyét, családjuk van, dolgoznak, és nem utolsó sorban boldogok.
Ilyenkor elgondolkozom: mit is jelent az, hogy egy gyerek problémás? Kinek probléma?
A félelmetesen ijesztő dolgok mára már megedzettek. Tudom, hogy még előfordulhatnak, azonban ez a felső tagozatos “probléma” még elevenen él bennünk. Utoljára egy esküvőn jött össze a “problémás gyerekek szüleinek a köre”. Egyszer csak Edit megszólalt: – Emlékeztek nyolcadikban…
Nem mondtam ki hangosan, de szeretnénk egyszer nem emlékezni a nyolcadikra, sőt szeretném elfelejteni a nyolcadikat az of.-vel együtt.
Ui: igyekeztem az utóbbi 16 évben a tanítói munkámat úgy végezni, hogy ne legyek “szeretném elfelejteni of.”, csak of., akire ráköszönnek a volt tanítványok, azt mondják:
– Emlékszik: mikor… vándortábor volt, erdei iskolában… történt, osztálykarácsony… alapítványi bál… – jó volt róla beszélgetni!

“Bonyodalmak nyolcadikig” bejegyzéshez 6 hozzászólás

  1. Drága Klári!
    Mivel megvan az az előnyöm, hogy ismerem a történetedet, így "csak" az írásod élmény-nyújtotta pillanatait éreztem, átérezve mindazt, amit Ti átéltetek, ismerve minden érzést, mivelhogy magam is tanító vagyok. A tanítói pályára engem a lehető legnegatívabb élmény vezérelt, miszerint nekem az alsó tagozatos tanító nénim 2. osztálytól (mikor beköltöztünk faluról a városba) olyan életre szóló élményekkel látott el a 3 év alatt, ami egy életre belém vésődött, és minden idegszálammal a mai napig érzem, hogy milyen pedagógus ne legyek sohasem. Azt hiszem, pont neki köszönhetem, hogy olyan tanító lettem, amilyen. Hogy mennyit segített nekem ebben "Ica néni", – akaratán kívül persze, – azt csak én tudom. Nagyon hasonló történet a tied, büszke lehetsz a fiaidra és magadra! Bocs, hogy magamról is írtam, de belőlem ezt hozta ki az írásod!
    Írj tovább minél többet, hatalmas élményt adsz minden embernek, aki olvassa soraidat!! Köszönöm az élményt!!!

  2. Kedves Ida!
    Valóban mindezt megéltem! Az is igaz, hogy valóban nagyon megváltozott a világ és benne a gyerekek is egészen mások már, ahogy írtad papírjuk van róla, hogy BTMN, SNI I, SNI II….
    Nem olyan könnyű! A kéttanítós modell biztos kellne már nekünk!
    Köszönöm, hogy olvastál,!
    Szeretettel: Klári(f)

  3. Kedves Klári!

    Nagyon tetszett az írásod. Sok ismerős elemet találtam benne magam is, mint pl. a bölcsek tanácsosztogatása. Mosolyogtam rajta, de magam is megtanultam nem figyelni rájuk, mert azt is megtanultam, hogy minden gyerek más, mások az igényei, mások a reakciói, s nekünk alkalmazkodnunk kell hozzájuk.
    Napjaink elrettentő példája az, hogy ma már minden gyerek "problémás" és még papírja is van róla. Pedig csak minden gyerek más, másként, és másra fogékony, csupán csak differenciálni kell, igaz több figyelmet igényelnek, de szerintem, a megoldás az lenne, hogy minden pedagógus mellé, kellene egy asszisztens, aki nagy segítségére lehetne – úgy a gyereknek, mint a pedagógusnak. De ötleteid bizonyára neked is vannak.
    Nagy érdeklődéssel olvastam írásod, és köszönöm, hogy olvashattam.

    Szeretettel,
    Ida

  4. Kedves Rita!
    Köszönöm, hogy megosztottad velem gondolataidat, nálam jártál.
    Szeretettel üdvözöllek: Klári:)

  5. Kedves Anita!
    Szerintem is mindig a problémás gyerekek jelentik a nagyobb kihívást. Abból gondolom, hogy jól ismerheted őket, mert melegszívűnek és segítőkésznek jellemezted ezeket a gyerekeket, amit csakis tapasztalatból "mondhattál."
    Biztos vagyok benne, hogy Te is a "szép emlékű"osztályfőnökök táborát erősíted. Köszönöm!
    Szeretettel: Klári(f)

  6. Kedves Klára!
    Én 34 éve tanítok és bevallom neked őszintén: mindig a "problémás" gyerekeket szerettem, mert kreatívak, melegszívűek és segítőkészek voltak ellentétben azokkal, akik vagy mindig jól neveltek, mindent bemagolók, de lelkükben irigy és rátartik maradtak, vagy önzők és semmiben sem segítették a munkámat. Te büszke lehetsz a fiaidra, hiszen lám mindegyik megállta a helyét. Akik régóta tanítunk azt is tapasztaljuk, hogy bizony nem mindig abból a gyerekből válik a legsikeresebb ember, aki jeles bizonyítvánnyal dicsekedhet. És magadra is büszke lehetsz: a tanítványaid szeretettel rád köszönnek. és ezért érdemes csinálni, ez a legszebb a pedagógus munkájában. Hogy emlékeznek ránk, hogy szerettek.
    Szeretettel olvastalak: Anita

Szólj hozzá!