AZ ARANYBULA

AZ ARANYBULA

Harminc évvel ezelőtt géplakatos szakközépiskolába járt dr. Kucska Ferenc történész. Negyvenketten voltak egy osztályban, természetesen csak fiúk. Legjobban az olajgőzös légópincéből átalakított műhelyben érezték jól magukat. Olajos, itt-ott szakadt munkásruhában próbálták tanulni a mesterséget. Az esztergagépek röhögtek az ügyetlenségünkön, ők meg egymáson. El lehet képzelni milyen társalgás folyt a kalapácsreszelés, a csavarok, csavargatása közben. Géplakatosok akartak lenni, ezért aztán nem is érezték jól magukat a példásan összerakott padok között, a hatalmas méretű kopott zöld táblák előtt.
Nem lehetett dicsekedni az osztály közösségével. Gyakran össze is verekedtek. Nem az iskola padban mutatott teljesítmény számított, hanem a műhelyben elvégzett meló. Az osztályfőnökük, aki többek között a műhelyfőnökük és gyakorlati oktatójuk is volt, elsősorban azokkal haverkodott, akiknek kérges volt a keze az otthoni munkától.
Negyedikesek voltak, amikor egy tanítási napon minden feje tetejére állt a szakközépiskolai osztályban. Mint amikor a vastag felhők mögül előbukkan a nap, úgy változott meg a géplakatosnak készülő diákok élete. A változás az egyik történelem órán történt. Ezen a napon is úgy érkezett az órára Dr. Lengyel Pál a történelem nagy hírű tudósa és tanára, mint megszokták tőle. A küszöböt átlépve feldobta a katedrára a naplót, amely annyira nehéz volt a rossz jegyektől, hogy majdnem beszakította a tanári asztalt. Ilyenkor olyan csönd lett, hogy a géplakatos jelöltek még azt is meghallották, mi történik a szomszéd osztályban. Amikor ezzel a belépővel közelítette meg a tanár úr az osztályt, mindenki biztos volt abban, hogy nagy feleltetés várható. A többség azon totózott, kinél hagyta abba utoljára a feleltetést. Hamar kiderült, Kucska Ferenc készülhetett.
Feri mindig úgy ment ki felelni, hogy a kiszólítás után először összerakta a szétszórt könyveit, füzeteit az asztalán, közben a doktor urat ette a méreg. Rá is kiabált Ferire:- Mi lesz már? Nehéz az aranybulla, nem tudod kihozni ? Feri elindult, majd megáll a dobogó oldalánál, és hosszabb ideig nem szólt semmit. Mindenki kuncogott. Aztán megszólalt:
– II.Andrásnak úgy kellett az aranybulla, mint
üveges tótnak a hanyattesés.
-Ezt hogyan gondolod ?- jött a kérdés a történelem tudósától. -Szerinted II. András nem szívesen adta ki az aranybullát?
– Nem!- jött a határozott válasz.
– Indokold meg !
– Nem szívesen adta ki, mert ha nem adta volna ki, akkor úgy kinyírták volna, mint a meráni Gertrudot.
Aki kicsit többet tanult erre az órára, az felháborodva bekiabált:
-De igenis szívesen adta ki az aranybullát. Pillanatok alatt, szokásukhoz híven, két csoportra szakadt az osztály és megkezdődött a kiabálás. A tanár úr, láthatóan élvezte a vitát. Aztán megkérdezte: -Ki tudja megindokolni, hogy miért adta ki szívesen az aranybullát. Hárman is jelentkeztek. Mind a hárman kimentek felelni. Jó jegyeket kaptak. Ettől aztán fellelkesedtek azok is, akik Feri pártján álltak.
Kucska Ferenc, a főfelelő, indulatosan, kiabálva bizonyította, hogy II. András kényszerből adta ki az aranybullát.” Hihetetlen nagy volt az udvarban a fény, a pompa, a nép pedig nyomorgott. A meráni Gertrudot , a lázongó magyar nagyurak megölték. András számíthatott arra, hogy előbb, utóbb rá is sor kerül. Ijedtében elkezdett kapkodni, rosszabb és rosszabb pénzeket veretett. A középnemesség tűrhetetlen helyzete kényszerítette az aranybullára, vagyis a szabadságlevélre. „
A másik tábor másképpen vélekedett. Szerintük a főurak kényük-kedvük szerint sanyargatták a népet. Az aranybulla kivette a pénzváltást, a sóárulást az adószedést az izmaeliták és a zsidók kezéből és a nemesekre bízta. Aztán szabadságot adott II. András barátainak, a nemességnek.
Akkora vita alakult ki a géplakatos osztályban, hogy délután többen elmentek a könyvtárba, hogy hozzá olvassanak. A következő történelem órán a doktor nem dobta be a naplót, hanem leült a jövő géplakatosai közé és folytatódott az eszmecsere. A hangoskodásuktól zengett az egész iskola. Később más osztályok is megvitatták II. András ténykedését. Két hét elteltével olyan professzorok lettek történelemből a géplakatos jelöltek, hogy a tanár úr más gimnáziumokba is elvitte az osztály legjobbjait, hogy ott is gyújtsák meg a tűzet. Úgy mutogatta őket, mint valami színészeket. Ezekben a hetekben teljesen átformálódott az osztály érdeklődése. Történelem tudósok lettek. Az osztály érezhetően átfordult a humán kategóriába. Az érettségin kiváló történelem jegyeket szereztek, aztán a továbbtanulásnál is olyan főiskolákat, egyetemeket jelöltek meg, amelyeknek semmi közük sem volt a gépészethez. Többen a tanítóképzőbe, mások könyvtárosi szakra jelentkeztek, Az egyik nagyszájú osztálytársuk a jogi egyetemre próbálkozott és fel is vették. Kucska Ferenc Szegeden tanulta tovább a történelmet.
A harmincéves érettségi találkozójukon még mindig nem tudták eldönteni, hogy vajon II. András milyen szívvel adta ki az aranybullát. Már esteledett, amikor kimentek a temetőbe a tanár úr sírjához. Mindenki vitt magával egy szál rózsát.

Szólj hozzá!